Pitch jij binnenkort voor het eerst voor potentiële investeerders? Dan kunnen deze zeven tips je helpen om die gedroomde investeerders als een blok voor jouw plannen te laten vallen.
1/ Weet wat je investeerders willen
Doe onderzoek naar de investeerders met wie je aan de onderhandelingstafel plaatsneemt. Ga na in welke merken of bedrijven ze eerder al investesteerden en hoe dat proces verliep. Zorg dat je potentiële investeerders geen complete onbekenden zijn.
2/ Hou het kort
Tijdens een eerste pitch is het belangrijk om te focussen op de essentie. Een elevator pitch duurt ongeveer dertig seconden. Uiteraard mag je wat meer tijd uittrekken, maar zorg ervoor dat je niet langer dan drie minuten nodig hebt om je verhaal te vertellen. Tonen je potentiële investeerders interesse, dan kan je achteraf nog steeds meer informatie geven.
3/ Wees duidelijk
Een pitch hoort niet alleen kort maar ook to the point te zijn. Vertel wat je doel is en waarom je die investering nodig hebt. Staaf je plannen met cijfermateriaal uit het verleden – hallo, Excel – en prognoses voor de toekomst. Kortom: accurate info die je potentiële investeerders een beter beeld geven van je bedrijf en je toekomstplannen.
4/ Vraag en antwoord
Maak van je pitch een open gesprek waarin zowel jij als overkant van de onderhandlingstafel vragen kan stellen. Zo hou je het interactief en blijft iedereen alert.
5/ Pitch op maat
Voor je potentiële investeerders ben je vast een van de velen. Zorg dat je de aandacht grijpt door je pitch op maat te maken van de mensen die voor jou zitten. Die research – zie stap één – doe je namelijk niet voor niets.
6/ Wees voorbereid
Naast het verzamelen van het nodige cijfermateriaal loont het ook om je bedrijf strategisch voor te bereiden op die mogelijk investering. Ga na welke stappen genomen moeten worden indien de investering wel of niet doorgaat. Wees ook voorbereid op moeilijke vragen en situaties.
7/ Vergeet je zelfvetrouwen niet
Uiteraard zullen er vragen zijn die je doen wankelen, maar probeer je evenwicht niet te verliezen. Je potentiële investeerders willen zien welk vlees ze in de kuip hebben, aan jou om je te bewijzen. Weet wat je waard bent en vertrouw op je eigen kunnen.
Beeld: RDNE Stock project via Pexels