Het plan van Sustainable Stories? Met doeboekjes vol opdrachten kinderen niet alleen informeren over duurzame ontwikkelingsdoelen, maar ook warm maken voor het ondernemerschap. “We willen dat kinderen en hun ouders leren dat ze verschil kunnen maken door iets te ondernemen.”, deelt Naomi Queeckers, oprichter van Sustainable Stories. Samen met Naomi en illustrator Kaatje achterhalen we aan de hand van dit ondernemersverhaal enkele waardevolle, duurzame tips. 

Soms is frustratie een bron van inspiratie. Bij Naomi groeide een lichte frustratie tijdens haar carrière als consultant voor HR- en duurzaamheid. Ze merkte op dat veel bedrijven graag inzetten op duurzaamheid, maar er niet inslagen om dat op een consequente manier uit te voeren. Een mogelijke oplossing: veranderingen brengen in het gedrag van volwassenen. Niet gemakkelijk, dat voelde Naomi ook aan. Redenen genoeg om een andere doelgroep bewust te informeren, eentje waar je nog gewoontes kan aanleren. Door te kiezen voor kinderen als doelgroep hoopt Naomi samen met haar team en vrijwilligers een jonge generatie meteen met een bewuste mindset groot te brengen. Met de hulp van zeventien kinderverhalen vertelt Sustainable Stories wat in de wereld van morgen écht belangrijk is en krijgen onderwerpen zoals armoede, klimaat en gendergelijkheid de nodige aandacht.

Vraag input bij stakeholders

Idee: check. Doelgroep: dubbel check. De volgende stap in het ondernemersverhaal Sustainable Stories? In gesprek gaan met leerkrachten. Met veel enthousiasme vertelde Naomi over haar idee en geeft ze mee dat de onderwerpen van Sustainable Stories gebaseerd zijn op SDGs (Duurzame Ontwikkkelingsdoelstellingen, n.v.d.r). Al snel blijkt dat leerkrachten even enthousiast waren over het concept, maar uit de lucht vielen wanneer het ging om de SDGs. Uit die bevragingen was wel meteen duidelijk dat de vorm van het concept doeboekjes met acties en opdrachten zullen worden.

“Een belangrijke vereiste is dat een partner matcht met het onderwerp van het boek en dezelfde duurzame visie deelt.” – Naomi

Zoek like-minded partners

Eens de uitwerking van Naomi’s idee duidelijk was, ging ze op zoek naar illustrators. Al snel ontdekt ze het portfolio van illustrator Kaatje, iemand die net zoals Naomi het liefste waarde creëert. “Ik vond veel goede illustrators, maar voor mij was het belangrijk om iemand te vinden die op dezelfde golflengte zat zoals mij. Ik wilde iemand vinden die niet die puur de opdracht uitvoerde. Het moest iemand zijn die helemaal matcht met ons team en de waarden met ons deelt.”, geeft Naomi mee.

Om een Sustainable Stories boek te maken, werkt het team van Naomi samen met partners. “Partners kunnen kiezen voor steun in de vorm van geld of natura door tips met lezers te delen. Ook is er de mogelijkheid om ons te verwennen met een publicatie of locatie waar we de verhalen kunnen voorlezen.”, voegt Naomi hieraan toe. Een belangrijke vereiste is dat een partner matcht met het onderwerp van het boek en dezelfde duurzame visie deelt. Het onderwerp van het eerste boek zet een fragiel thema als armoede in de kijker. Partners vinden voor hun allereerste boek en dit thema betekende meteen een grote uitdaging voor Sustainable Stories. Samen met het team brainstormden ze over manieren hoe ze niet alleen kapitaal maar ook publicaties konden verzamelen…

 

“Kiezen voor een crowdfunding leek ons een logische stap. We moesten helemaal van nul beginnen en voelden aan dat veel mensen ons hierin wilden steunen.” – Kaatje

Vind steun bij je fans

“Toen we ons verhaal deelden met het grote publiek was het duidelijk dat het enthousiasme groot was en Sustainable Stories veel potentieel had. Kiezen voor een crowdfunding leek ons een logische stap. We moesten helemaal van nul beginnen en voelden aan dat veel mensen ons hierin wilden steunen.” vult Kaatje aan. Het feit dat Sustainable Stories vlot het eindbedrag kon ophalen, ziet het team als een belangrijke erkenning. “Het toont aan dat deze onderwerpen écht leven en dat onze fans helemaal achter ons staan. Die bevestiging waarderen we enorm.”, vertelt Naomi.

Ondertussen dagdromen Naomi en Kaatje over volgende stappen die ze met Sustainable Stories willen zetten. Eén toekomstplan verklapt Naomi al: “De grootste droom is om elk kind in de wereld te voorzien van onze boeken. We beginnen met Vlaanderen en Nederland, later ook Wallonië en andere landen.” Andere leeftijdscategorieën en verschillende boeken vertalen, staan ook op de to-dolijst. 

Onderneem duurzamer met de tips van Kaatje en Naomi

  • Sta stil wat de impact zal zijn van elke kleine of grote beslissing die je neemt. Kan je die keuze nog iets duurzamer maken? Als iedereen die denkwijze zou toepassen, brengen we samen grote veranderingen teweeg.
  • Ga op zoek naar partners die gelijkaardige waarden met jou delen. Op die manier maken wij met Sustainable Stories keuzes voor elk soort samenwerking: van rewards tot partners. We vinden het essentieel dat elke partij niet alleen in activiteit en aanpak over duurzaamheid communiceert, maar daar ook op een persoonlijk niveau bewust met dit onderwerp omgaat. Tip: netwerk! Zo leer je potentiële partners kennen.  
  • Practice what you preach. Zowel Kaatje als mezelf passen de SGDs ook zoveel mogelijk toe in ons professionele en persoonlijke leven. 
  • Natuurlijk kan je én winstgevend én duurzaam ondernemen. Een groot aantal voorbeelden zijn er om deze twijfel te doen verdwijnen. Denk niet meteen aan hoeveel minder winst je zal maken, droom over andere doelen die je zal bereiken dankzij duurzame beslissingen. Tip: kies voor duurzaam ondernemen en voert het uit op een juiste en correct manier. Greenwashing is not done.
  • Communiceer over je duurzame plannen. Staar je daarvoor niet blind op je aantal volgers. Je moet geen groot bereik hebben om dit soort communicatie goed uit te voeren. Als je als ondernemer duurzaam handelt, winkelt, denkt of eet, draag je dit ook uit in je communicatie. Zie jezelf als een ambassadeur van je zaak! 

 

Meer Sustainable Stories? Volg hen via Instagram. Of heb je zin om te investeren in de toekomst van (ondernemende) kinderen en hun planeet? Contacteer Naomi van Sustainable Stories hier

Beeld: Sustainable Stories