Probeer niet alles alleen te doen
Hoe langer je aan een tekst of boek werkt, hoe kleiner de afstand tussen jou en je schrijfwerk. Daardoor wordt het steeds moeilijker om het grote plaatje te zien. Na een tijdje lees je zelfs los over flagrante tik- en taalfouten. In je eentje is het ook moeilijk om je motivatie hoog én jezelf aan je deadlines te houden.
Professionals en beta-lezers kunnen helpen bij het in kaart brengen van blinde vlekken, verbeteren van structuren, vermijden van herhalingen en spotten van gemiste kansen. Schrijfcollega’s kunnen je verantwoordelijk houden voor het halen van deadlines. Snel vooruitgang boeken kan je door schrijfgroepen en -dates.
Bouw je publiek uit nog voor je boek er is
Een boek schrijven zonder dat aan één levende ziel te vertellen, voelt misschien veilig, maar slim is het niet. Want als niemand ervan afweet, betekent dat ook dat niemand erop zit te wachten (letterlijk én figuurlijk). Dat is een rampscenario voor een boeklancering. Want of je nu traditioneel uitgeeft of in eigen beheer, promotie zal altijd vooral jouw verantwoordelijkheid blijven.
Begin dus al tijdens het schrijven met het uitbouwen van je publiek. Zorg ervoor dat je doelgroep je leert kennen als dé expert over je onderwerp. Door hen bij het schrijf- of publicatieproces te betrekken, maak je hen warm als kopers én kan jij bruikbare input scoren. Met een enthousiast publiek als ruggesteun wordt het stukken gemakkelijker om een uitgever of sponsor te vinden of zelf de investering bijeen te sprokkelen.
Snel vooruitgang maken, de onmisbare bouwstenen van succesvolle non-fictie ontdekken en nieuwe schrijfbuddies ontmoeten? Neem deel aan de volgende Boekenbouwers-schrijfdag op 22 september of schrijf je in op de Boekenbouwers-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de volgende edities.
Beeld: Silvie Bonne