Iedereen heeft een verhaal om te vertellen. Daarvan is copywriter en storyteller Hanna Struyvelt overtuigd. Als kind vormde ze met de dictafoon van haar grootouders een onafscheidelijk duo. Hanna interviewde iedereen die ze tegenkwam. Vandaag schrijf ze authentieke en impactvolle verhalen voor ondernemers. Hoe ze haar eerste jaar als ondernemer heeft ervaren? Dat ontdek je hier. 

Hanna, vanaf wanneer maakte je de beslissing om te ondernemen? 

Tijdens en na mijn opleiding journalistiek deed ik relevante ervaring op in het werkveld. In mijn vorige functie merkte ik op dat ik over mijn grenzen ging, net door de combinatie van een parttime job in loondienst en een bijberoep. Ik vond het moeilijk om mijn energie te verdelen over beide jobs. Hierdoor voelde ik veel werkdruk en had ik last van lichamelijke klachten. Toen werkte ik dus nog als zelfstandig copywriter in bijberoep, maar speelde ik al met het idee om voluit te ondernemen. Alleen twijfelde ik nog, want zou ik wel genoeg klanten hebben om dat te kunnen doen? Een paar mensen in mijn omgeving wezen me erop dat ik meer opdrachten zou aantrekken eens ik mijn zaak niet combineerde met een job. Ik hakte de knoop door en besliste om mijn job op te zeggen en volledig voor mijn zaak te gaan. Ondertussen is het al iets meer dan een jaar geleden dat ik die keuze maakte.

Hoe kijk je terug naar je eerste jaar als fulltime ondernemer? 

Ik sluit het eerste jaar als ondernemer af met veel positieve gevoelens. Naar mijn idee gaat het alleen maar beter met mij en mijn zaak. Elke maand leer ik bij en ontmoet ik andere ondernemers. Ik groei niet alleen op financieel, maar ook op persoonlijk vlak. Als werknemer had ik dat gevoel veel minder. Je mag er dus van uitgaan dat er een gelukkige ondernemer voor je zit. 

Vanwaar je passie voor storytelling en copywriting? 

Als kind was ik altijd al erg nieuwsgierig en geboeid door de verhalen van anderen. Mijn favoriete speelgoed was een dictafoon die bij mijn grootouders in de kast lag. Zij deden daar niets mee, maar ik vond dat een magisch toestel en nam spontaan interviews af. Door mijn liefde voor verhalen en de Nederlandse taal besliste ik om journalistiek te studeren. Tijdens mijn stage kwam ik voor het eerst in aanraking met contentmarketing en storytelling. Daar leerde ik hoe je bedrijven en klanten kan verbinden op een authentieke manier. Geen verrassing dus dat ik vandaag een zachte, persoonlijke werkwijze verkies voor mijn zaak en teksten. 
HannaStruyvelt_Bossy
© GUILLAUME DECOCK
“Alles wat ik nu doe met mijn zaak, was ooit mijn droom.”
– Hanna

Wat kan jij betekenen voor andere ondernemende vrouwen?

Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Je moet het alleen vinden en het op de juiste manier vertellen. Ik merk dat ondernemers vaak niet weten hoe ze hun zaak moeten pitchen aan anderen. Hun teksten missen structuur of enkele belangrijke focuspunten die hun zaak net uniek maken. Daarom is een intakegesprek essentieel. Zo krijg ik een beter zicht op onder andere je visies en missies als ondernemer. Ik schrijf niet alleen je teksten, ik help je ook inzicht krijgen in je bedrijf. Sommige ondernemers werken al maanden of jaren aan een project en hebben veel tijd nodig om het aan de man (of vrouw) te brengen. Geloof me, na een samenwerking met mij zal dat veel vlotter gaan. (lacht) Je voelt beter aan waarop je in de toekomst moet focussen. Volgens een paar klanten is het ook zo dat ze belangrijke beslissingen beter kunnen maken, net omdat ze hebben kunnen reflecteren over hun zaak. De puzzelstukjes vallen vroeg of laat in elkaar. Ik haal er veel voldoening uit om ondernemers in dat proces te begeleiden. 

Welke focuspunten heb je als copywriter? 

Ik geloof dat verhalen staan voor verbinding en impact. Je vindt je ideale klant met de juiste woorden. De focus op verkopen mag er zijn, maar is volgens mij geen must om je aanbod bekend te maken. Je kan perfect connecteren met je doelgroep op een manier die voor jou goed voelt. 

Het thema op wearebossy.be is momenteel slow down. Druk jij geregeld op de pauzeknop? 

Sinds kort probeer ik op voorhand rustmomenten in te plannen. In periodes van drukte en deadlines heb ik vaak net nood aan ontspanning. Ik merk dat als je zulke pauzes niet inplant, het er vaak niet van komt. Je kan altijd een extra opdracht aannemen. Daarnaast werk ik met focusblokken. Ik focus me dan op één taak voor een paar uur lang in blokken van 25 minuten met daarna vijf minuten pauze. In totaal werk ik in vier blokken. Ik merk dat deze methode me helpt om me beter te concentreren. 

Waar droom je als ondernemer nog van? 

Dit vind ik altijd een moeilijke vraag. (lacht) Mocht je me drie jaar geleden gezegd hebben dat ik een eigen zaak zou hebben en op het punt zou staan waar ik nu sta… dan zou ik je niet geloofd hebben. Alles wat ik nu doe met mijn zaak, was ooit mijn droom. Ik ben tevreden op wat ik tot nu toe heb bereikt. Als ik aan de toekomst denk, beeld ik me in dat ik meer op lange termijn met ondernemers samenwerk. Ik denk mee over onder andere duurzame contentstrategieën. Op dit moment ben ik al bezig om naar dat punt toe te werken. Daarbovenop zou ik het leuk vinden om een eigen kantoor te hebben om mijn work-lifebalance nog meer te garanderen. 

Meer Hanna? Volg haar via Instagram.

Beeld: Guillaume Decock