Wist je dat… iederéén wel eens een foutje maakt? Dat beseft ook HR-professional Desiree Lagerburg van HR2DAY. “Ik ben trots dat mijn team weet dat ze bij ons fouten mogen”, geeft ze ons alvast mee. Maar hoe doe je dat nu, constructief falen als medewerker en werkgever?

Waarom we meer moeten falen

Samen met haar team ondersteunt Desiree Lagerburg van HR2DAY kmo’s in personeelszaken: van aanwerving tot ontslag en alles daartussen. De komende maanden laat ze haar licht schijnen op enkele interessante topics. Deze maand: falen op de werkvloer.

Overal wordt er wel eens een fout gemaakt, ook bij de toppers van HR2DAY. (lacht) Als we toch een fout maken, stellen we onszelf twee vragen waarvan ik hoop dat ze jou – en je werknemers – ook zullen helpen! Vraag één: “Hoe is dat kunnen gebeuren?” en twee: “Hoe kunnen we dit vermijden in de toekomst?’ Met die antwoorden puzzelen we een oplossing bij elkaar waardoor zowel mijn teamlid als ik een beter gevoel krijgen. Falen haalt de druk van die perfectionistische ketel. Deze druk weghalen is belangrijk om ruimte te maken voor groei. Tegen de muur botsen en opnieuw beginnen? Doen! Laat fouten daarom toe in je leven én op de werkvloer.

Falen is trouwens niet alleen voor je werknemer maar ook voor jou als werkgever essentieel. Op die manier ontdek je welke fouten je team maakt en hoe je dat kan vermijden in de toekomst. Via fouten achterhaal je welke procedures een update kunnen gebruiken of kan je de kennis van je team bijwerken.

Na errors volgt zelfzekerheid

Fouten maken is beter voor je bedrijf dan je denkt. Zo kan falen de zelfzekerheid van je teamleden boosten. Hoe dan? Door bepaalde errors te maken, leren ze en groeien ze verder als persoon en werknemer. Resultaat? Teamleden die falen toelaten, voelen zich beter in hun vel en presteren in het algemeen beter dan teamleden die fouten altijd en overal willen vermijden. Natuurlijk is er een verschil tussen bewust of onbewust dezelfde fout maken. Het onderscheid tussen beide kennen en aanvoelen, is als leidinggevende belangrijk.

Desiree
© Liesje Brockley Photograph

“Bespreek fouten op de werkvloer op een constructieve manier zonder elkaar te veroordelen, beschuldigen of bekritiseren.” – Desiree

Bespreek fouten op de werkvloer

Creëer een open ‘foutencultuur’. Bespreek fouten op de werkvloer op een constructieve manier zonder elkaar te veroordelen, beschuldigen of bekritiseren. Bij HR2DAY organiseren we als team een tweewekelijkse meeting waarin we alles overleggen. Wat is er gebeurd de afgelopen periode? Waar zijn ze aan het werken? Wat komt er nog aan?

Voor de meeting van start gaat, laat ik mijn team drie vragen voorbereiden die gericht zijn op de successen en errors van de afgelopen weken. Zo leren we van elkaars fouten, vieren we elkaars successen en helpen we waar nodig.

  • Wat gaat er goed?
  • Wat kan er beter?
  • Waar heb je hulp bij nodig?

Laat deze ode aan falen een oproep zijn om fouten als werknemer én werkgever meer te omarmen. Deze mindset draagt niet alleen enorm bij aan de teamspirit maar boost ook de employer branding van je bedrijf. Gebruik de feedback van je werknemers om je team en onderneming te optimaliseren. Vergeet daarbij niet om die open cultuur uit te spelen tijdens aanwervingsprocessen. Deze werkcultuur spreekt veel potentiële collega’s aan.

Wil je de personeelszaken en loonadministratie van je onderneming uitgebreider aanpakken? Neem dan contact op met Desiree voor een kennismakingsgesprek. Meer HR2DAY? Volg hen via Instagram. 

Beeld: Lauren Mancke via Unsplash