“Met Wolfin willen we andere vrouwen inspireren en motiveren”, deelt #womantowatch Inge De Muynck. Geen verrassing dus dat je in elke nieuwe collectie van het brillenmerk Wolfin een empowerende toets spot. In dit gesprek deelt Inge het idee achter haar campagnes.

Inge, bijzonder aan je merk is dat je meteen je liefde voor verhalen en inspiratie voelt.

Klopt. Ik wil met mijn onderneming andere vrouwen een hart onder de riem steken. Met elke collectie wil ik een gevoel van herkenbaarheid creëren. Onze eerste collectie ging over je eigen pad kiezen. Voor deze reeks koos ik ondernemers als modellen. Zij weten als de beste wat het is om op je eigen benen te staan. Deze keer wilde ik het over een andere boeg gooien en koos ik ‘verder leven na een verlies of ingrijpende gebeurtenis’ als thema. Na een oproep voor modellen om onze nieuwe collectie voor te stellen, was ik verrast hoeveel verschillende verhalen dit thema als centraal onderwerp hebben. Dankzij die oproep heb ik verschillende modellen geselecteerd die elk op hun manier verder gaan met hun leven, dikwijls op een heel andere manier. 

Welke verhalen kregen een rol in je nieuwe collectie?

Eén van de modellen is Lieve. Ze is mijn kapster en heeft een niet-aangeboren hersenletsel. Lieve is één brok energie maar kan niet meer doen wat ze vroeger allemaal deed. Momenteel werkt ze veel meer achter de schermen van haar kapsalon. Lieve moet haar leven stapsgewijs inplannen. Vandaag is ze nog altijd de enthousiaste vrouw die ze vroeger was en is ze vooral dankbaar dat ze nog leeft en haar leven anders kan invullen.

Zo heeft een zwaar verhaal toch nog een motiverende boodschap.

Dat is precies het gevoel dat ik in elke collectie wil brengen. Samen met de vijf andere modellen en hun verhalen willen we mensen bewuster doen nadenken over verlies. Dat gaat samen met moeilijke én mooie momenten. De positieve draai in elk verhaal communiceren is volgens mij essentieel. Een ander voorbeeld is het verhaal van Eva. Zij was vroeger een professioneel model. Eva moest afscheid nemen van die carrière omdat ze ouder werd. Momenteel werkt ze als fotografe en brengt ze andere vrouwen krachtig in beeld, los van alle schoonheidsidealen die er zijn. Valerie heeft het over een miskraam, iets wat jammer genoeg nog zo’n taboe is. Vandaag is ze dankbaar dat ze een leuke dochter heeft. Daarnaast hebben we het nog over hoe iemand haar leven terug opbouwt na kanker, het verlies van je identiteit en een dierbare.

Wat inspireerde je om te kiezen voor dit thema?

Eerlijk? Ik weet niet meer waarom ik voor verlies heb gekozen. (lacht) De keuze voor het onderwerp was een spontane ingeving. Ondertussen heb ik al ideeën voor een nieuwe collectie die zal focussen op de struggles die bij het moederschap komen kijken. Wat wel een rode draad is binnen elke collectie: vrouwen! Dankzij voorbeelden zoals Ruth Bader Ginsburg of Jane Goodall functioneert mijn ideeënmolen het hele jaar door. Als ik iets zie of lees, ben ik in mijn hoofd al bezig met het ontwerpen van nieuwe collecties.
bynouchka-bossy-wolfin

“Als je faalt, op welke manier dan ook, moet je daar niet té lang bij stilstaan. Schakel snel.” – Inge

Hoe kijk je als ondernemer tegen falen aan?

Als er een deur sluit, gaat er altijd wel ergens een deur open. Ik ben dus iemand die erg oplossingsgericht denkt. In het verleden werd ik als ondernemer al wel eens op de proef gesteld. Zo stopte, van de ene dag op de andere, een belangrijke samenwerking. Dat zorgde voor paniek bij het team. Ik maakte meteen de positieve switch en zocht naar oplossingen. Als je faalt, op welke manier dan ook, moet je daar niet té lang bij stilstaan. Schakel snel. Laat andere medewerkers of experts over mogelijkheden nadenken. Terwijl andere collega’s een huidig probleem oplossen, denk ik als ondernemer al na hoe we zo’n situaties in de toekomst kunnen vermijden.

Waarom is falen voor velen een moeilijk onderwerp? 

Mensen denken dat je het imago van je onderneming beschadigt als je fouten maakt. Een redenering die volgens mij helemaal niet klopt. Ik ben ervan overtuigd dat je als mens én ondernemer groeit door fouten te maken. Iedereen faalt wel eens. Grote namen zoals Elon Musk en Bill Gates hebben gefaald en kijk waar ze nu staan. Iedereen maakt fouten, niet iedereen praat erover of deelt die lessen met anderen. Eén van de dingen die mijn vader tegen mij zei wanneer ik zijn zaak overnam, was dat ik niet de fouten moest maken die hij als ondernemer maakte. Ik voelde meteen weerstand en wilde net wel die fouten maken. Ik wil weten wat er werkt en wat niet. Af en toe eens met mijn kop tegen de muur lopen, hoort daarbij. Je kan geen zaak opbouwen zonder fouten te maken. 

Heb je tips voor ondernemers om beter om te gaan met falen?

Hou je blik op de toekomst, zie falen als iets wat gebeurd en ga vooral verder. Ik merk op dat veel jonge ondernemers blokkades voelen. Het is moeilijk om verder te gaan na een fout, maar je mag niet stoppen omdat iets mislukt. Geef jezelf eerder de tijd om na te denken waarom iets niet is gelukt. Bekijk en evolueer: kan je het anders aanpakken? Zitten je marketingacties goed in elkaar? Is je aanbod wel op punt? Geef vooral niet té snel op. Fouten maken is menselijk.
Benieuwd naar meer? Lees het ondernemersverhaal van Inge in Bossy’s Time Issue of volg haar via Instagram.

Beeld: by NOUCHKA