Ik wil starten. Dat is de naam van de podcast die Acerta onlangs lanceerde. Hierin gaan ze op zoek naar de verhalen achter succesvolle merken. Wat opvalt? Elk verhaal begint met een drang om de dingen beter te doen, te innoveren…

In deze eerste reeks van de podcast ‘Ik wil starten’ hoor je founders van inspirerende Belgische en internationale merken. Ze tonen een blik achter de schermen en delen hun ervaringen hoe ze uitgroeiden van een opstartend bedrijf tot een bloeiende business. Wij beluisterden alvast enkele afleveringen en delen gouden tips van Dominique Bastin van RainPharma, Hendrik Dierendonck van de gelijknamige slagerij en Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder van Deliveroo België.

RainPharma

In de eerste aflevering hoor je Dominique Bastin, oprichter van RainPharma en een ondernemer pur sang. Als afgestudeerd cultuursocioloog wilde hij iets met mensenrechten doen, maar bij de start van zijn eerste job besefte hij meteen dat het niets voor hem was: elke ochtend de wekker, de files… Hij stopte na twee weken en ging aan de slag in het wellnesscenter van zijn vader, waar ze voedingssupplementen verkochten. Hij ontdekte dat deze supplementen vaak een vage omschrijving hadden en ging op zoek naar een gezonder en betrouwbaarder alternatief. Zo ontstond het idee voor RainPharma. Zijn gouden tip? “De belangrijkste eigenschap om succesvol te zijn, is willen en durven veranderen. Vooral niet doen zoals het altijd al was.”

“Je moet niet de eenvoudigste weg kiezen, maar die waarin je het meeste gelooft. ” – Hendrik Dierendonck

Dierendonck

Niet alle ondernemers starten van nul, maar dat wil niet zeggen dat ze hun zaak niet naar een hoger niveau kunnen tillen. Integendeel. Zo’n twintig jaar geleden nam Hendrik de slagerij van zijn ouders over in Sint-Idesbald. Hij bouwde de zaak helemaal om en opende in het aansluitende pand het vleesrestaurant ‘Carcasse’, dat door Michelin met een ster werd bekroond. Hij opende vier nieuwe slagerijen in Nieuwpoort, Kortrijk, Brussel en Ukkel én startte een webshop. Daarbovenop levert Dierendonck vlees aan toprestaurants en werken ze samen met sterrenchefs als Sergio Herman en Peter Goossens. Doorheen het interview loopt zijn stem over van de passie en zegt hij in een warm West-Vlaams accent dat je niet de eenvoudigste weg moet kiezen, maar die waarin je het meeste gelooft. Een staaltje vakmanschap, ambitie en curiositeit maken van deze aflevering een pareltje om naar te luisteren.

Deliveroo

Deliveroo schudde met zijn komst de hele horecasector door elkaar. Wat maakt dit bedrijf nu zo uniek? De maaltijdbezorger is een pionier en voortrekker in de deeleconomie. Zo werken ze samen met zelfstandige koeriers en maken het voor alle restaurants – klein of groot – mogelijk om eenvoudig maaltijden tot bij klanten thuis te leveren zonder zelf een koerier in dienst te nemen. Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder van Deliveroo België, legt ons uit vanwaar dit idee komt en hoe het bedrijf bestaande uit een WhatsApp-groep met een aantal koeriers uitgroeide tot een platform actief in meer dan dertien landen. Tijdens de coronacrisis hield Deliveroo meer dan 10.000 jobs in de sector overeind. De gouden tip van Rodolphe: “Hou heel veel tijd vrij om anderen te informeren. Jij bent continu bezig met je business maar het is niet altijd duidelijk wat je precies doet voor andere mensen. Voor investeerders, beleidsmakers of zelfs klanten. Die informatieve rol is heel erg belangrijk.”

Benieuwd naar meer tips? Je kan hier de podcasts beluisteren.

Beeld: Kate Oseen via Unsplash