Het leven zit soms vol afspraken en deadlines, een kappersbezoek is vaak het laatste waar we aan denken. Dat merkte ook Gitte Govaerts op, één van onze #womentowatch. Ze bedacht samen met haar partner het concept van Boslaanvijf, een plek waar je niet alleen voor een nieuw kapsel maar ook voor mentale rust komt. “Ik wil dat mijn klanten met een ontspannen en vertrouwd gevoel op de kappersstoel zitten”, zegt Gitte. Hoe haar idee verder verfijnde, vertelt ze je in dit interview.

Gitte, in Boslaanvijf wordt iedere klant verwend in een aparte kamer. Dat is een uniek concept. Vanwaar haalde je het idee? 

Zelf heb ik altijd in een druk kapsalon gewerkt waar je als klant geen afspraak moest maken. Ik voelde snel aan dat die manier van werken niet voor lange termijn was en wilde het rustig aanpakken. In mijn eigen zaak wil ik niet verschillende klanten door elkaar behandelen en een persoon helemaal van A tot Z afwerken vooraleer we naar een volgende klant gaan. In Boslaanvijf zit je als klant samen met je kapper alleen in één rustige ruimte. Andere mensen kunnen de gesprekken niet horen en dat creëert een gevoel van vertrouwen. Het is een visie die in twee richtingen werkt want zowel klanten als personeel moeten zich hier kunnen thuisvoelen.

In het begin liet ons budget het niet toe om grote verbouwingswerken uit te voeren en was er eigenlijk maar ruimte voor één stoel. In eerste instantie dacht ik zelf: Heb jij nu al een salon gezien met één stoel? Eén stoel paste wel perfect bij mijn concept en de rust die ik in mijn zaak wilde creëren. Mijn vriend die mij vanaf dag één altijd gesteund heeft, geloofde in deze unieke aanpak. Achteraf gezien is die ene stoel ons uithangbord geworden! (lacht)

Vind je dit rustige ritme ook als ondernemer belangrijk? 

Absoluut! Tijdens mijn vorige job knipte ik geregeld wel eens in mijn vingers of morste ik met kleuren door de hoge werkdruk in het kapsalon. (lacht) Ik merk dat ik dat hier stukken rustiger ben. Een klant voelt wanneer een kapper gestresst of ontspannen is, daarom vind ik het belangrijk om ook als ondernemer rust te vinden.

bynouchka-boslaanvijf-bossy

“Ik kies bewust voor een concept dat zowel voor mij, mijn personeel als mijn klanten werkt.” – Gitte

Financieel is je idee wel interessant.Na drie jaar zitten jullie aan drie stoelen in evenveel aparte ruimtes. Die unieke aanpak werkt!

Als ik mijn verhaal vertel tegen collega-kappers begrijpen ze mijn concept meestal niet en vragen ze zich luidop af of Boslaanvijf dan wel rendabel is. Kan ik meer verdienen als ik tussendoor ook nog een extra klant verzorg terwijl de kleur bij iemand anders aan het inwerken is? Ja. Word ik er gelukkiger van? Nee, absoluut niet. Natuurlijk moet ik hiervan kunnen leven maar we zijn rendabel zonder de duurste in de sector te moeten zijn. De prijzen zijn afgestemd op de unieke ervaring, de kwaliteit en de beleving. Ik kies bewust voor een concept dat zowel voor mij, mijn personeel als mijn klanten werkt.

Die bewuste mindset krijgt tegenwoordig meer bijstand naar mijn gevoel. 

Die indruk heb ik ook. Het is niet omdat ik niet in die rush wil leven, dat ik nooit op vakantie kan gaan hé. (lacht) Mijn zaak is effectief wel rendabel. In drie jaar tijd zijn we gegroeid naar een team van drie. Ik weet nog dat ik vroeger zei dat ik nooit heel mijn leven kapper wilde blijven. (lacht) Maar nu ik een eigen zaak heb en het op mijn manier kan en mag doen, wil ik wel bijven knippen. Eigenlijk wilde ik geen kapper in een drukke kapperszaak zijn zoals voordien. De drukte, stress, rug-en schouderklachten… dat werkte niet voor mij. Nu heb ik een ritme gevonden dat bij wel mij past.

Hier komen mensen niet alleen voor een nieuwe snit of kleur maar ook om mentaal tot rust te komen. 

Dat hebben we inderdaad al vaker gehoord. De meeste bezoeken eindigen met de woorden: merci voor het nieuwe kapsel en ook voor de babbel. Uit die feedback haal ik veel voldoening. Onze eerste zin tijdens een kappersbezoek is nooit: ‘Wat gaan we vandaag doen?’. Ik vraag liever eerst hoe het met de mensen gaat en kijk dan pas hoe ik ze kan verder helpen. Als kapper moeten we klanten verwennen zodat ze al hun zorgen even kunnen loslaten. Dit is hun me-time, ze verdienen dit!

In die zin is kapper een heel breed beroep, niet? 

Klopt (lacht). Er zijn klanten die helemaal tot rust komen in deze intieme setting en hun volledige levensverhaal aan mij vertellen. Ik luister met passie en waardeer oprecht hun vertrouwen. Op het einde van de dag ben ik niet moe van te werken, wel van te verwerken… Ik zou geen psycholoog kunnen zijn. (lacht) 

 

Dankzij de intieme setting genieten niet alleen je klanten, maar ook je personeel van een rustige sfeer. 

Bijna alle kappers hebben schouder-en rugproblemen. Volgens mij is dat zonder twijfel aan de hoge werkdruk te linken. We doen als kappers vaak veel taken door elkaar zoals knippen, kleuren of wassen. De werkdruk bij Boslaanvijf ligt hier lager waardoor we bewust rust creëren. Op het einde van de werkdag kunnen we eens sporten of iets gaan drinken en zijn we niet volledig uitgeteld ook al werken we soms langer door.

Ik denk dat de aparte ruimtes in onze zaak ook naar het personeel toe aangenaam zijn. Je mag het zelfs bijna zien alsof elke kapper een apart salon heeft. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar ruimte en agenda. Ik verwacht dat ze hun eigenheid bewaren en geen kopie van mezelf zijn. Wel wil ik dat iedere collega onze waarden en normen deelt. In Boslaanvijf wil ik mijn klanten én personeel verwennen zodat ze alles kunnen loslaten.

Waar droom je als ondernemer nog van? 

Op dit moment ontwikkelen we een eigen app en worden de eerste plannen gemaakt voor een tweede salon. We beseffen dat er veel potentieel zit in ons concept en willen hierin ook verdergaan. We willen nog meer mensen kunnen doen vluchten van de drukte. 

 

Meer weten over de aanpak van Gitte en haar team? Neem dan zeker eens een kijkje op de hun website of sociale media. 

Beeld: by NOUCHKA