Dat Instagram een belangrijke tool is om je business te helpen groeien en jezelf en je bedrijf te profileren, weten we intussen al. Maar kies je voor een persoonlijk account, een professioneel account of de combinatie van beiden? Wat post je waar en waarin verschilt de aanpak voor elk van deze accounts? Wij zochten het voor je uit.

Opdracht

Om een goed zicht te krijgen op je eigen noden beginnen we met een opdracht.

  • Neem een blad papier en teken twee grote cirkels die in het midden overlappen.
  • In de ene cirkel schrijf je de sleutelwoorden van jouw professionele content, in de andere cirkel de sleutelwoorden van jouw persoonlijke content.
  • Waar de cirkels overlappen, komen topics die zowel binnen je persoonlijke als professionele leven passen.
  • Bekijk nu de inhoud van de cirkels.

Staat er nauwelijks iets in de persoonlijke cirkel? Dan kan je aan de slag met een zakelijk account waarop je af en toe wat persoonlijke content deelt. Ben je freelancer of hangt jouw merk sterk samen met je persoonlijkheid, dan volstaat een persoonlijk account waarop je zowel persoonlijke als professionele content deelt. Staan er veel keywords in beide cirkels en zijn de topics niet echt compatibel? Kies dan voor twee aparte accounts.

Hou je doel voor ogen

Iedereen heeft het wel al eens meegemaakt. Je staat op het punt een foto te posten op Instagram maar twijfelt of hij wel past binnen het verhaal dat je wil vertellen. Ongeacht het type en aantal accounts waarmee je werkt, is het belangrijk om steeds het doel van je account voor ogen te houden. Schrijf jouw doel op en vraag jezelf voor je iets online plaatst af of de post je helpt om dit doel te bereiken. Stel: het doel van je professionele account is om meer producten te verkopen. Een foto van je kat zal je daar niet bij helpen, een getuigenis van een tevreden klant wel.

Schrijf op wat het doel van je account is. Vraag jezelf voor je iets online plaatst af of de post je helpt om dit doel te bereiken.

De 7-secondenregel

Wie je profiel bezoekt, beslist gemiddeld na zeven seconden of hij/zij je al of niet gaat volgen. Naast je grid (de bovenste negen foto’s op je profiel) zijn ook je profielfoto en biografie cruciaal. Zorg voor een duidelijke, kwalitatieve profielfoto en maak in je Instagram-biografie duidelijk wat mensen van je account kunnen verwachten. Deel je hier familiefoto’s en vakantiekiekjes of kunnen ze bij jou terecht voor tips, tricks en een kijk in je professioneel portfolio? Heb je een professioneel én een persoonlijke profiel? Link deze accounts dan aan elkaar door ze te vermelden in je biografie.

Zorg voor samenhang in je bovenste negen foto's, kies voor een kwalitatieve profielfoto en maak in je biografie duidelijk wat mensen van je account kunnen verwachten.

Focus op de doelgroep

Heb je verschillende accounts, dan is het een goed idee om een onderscheid te maken in wie je met welk account volgt. Vrienden, familie en inspirerende accounts rond je persoonlijke interesses volg je met het persoonlijke profiel. Je professionele account is dan weer de plek om andere (inspirerende) bedrijven, klanten en andere profielen binnen je doelgroep te volgen. Op die manier kan je jouw interacties focussen op de doelgroep van elk specifiek account.

Heb je de opdracht gedaan? Deel het via Instagram stories en vergeet @wearebossy niet te taggen. Wij zijn alvast benieuwd naar het resultaat!

Foto: STIL via Unsplash

Volg met elk profiel enkel accounts die bij dat profiel aansluiten. Zo kan je jouw interacties focussen op de doelgroep van elk specifiek account.