Begin januari verhuisde Team Bossy naar een nieuw kantoor. “Hoe halen we hier alles uit?” Dorien vroeg het zich af, terwijl ze besefte dat dat misschien niet de juiste vraag was, noch het juiste doel. Ze gaf zichzelf de tijd om even te twijfelen: gaan we vanaf nu fulltime op kantoor werken, of zijn die thuiswerkdagen ook nuttig? En is een kantoor dan wel een must?

“Ik geloof niet langer in het feit dat ik acht uur per dag aan mijn computer moet zitten. Misschien geloofde ik dit vijf jaar geleden ook niet, maar ik dééd het wel.” Dit zinnetje, uit de allereerste Bossy Story van dit jaar, zorgde voor veel reactie. Alsof het schoentje daar voor jou ook wel eens wringt. We kozen voor de vrijheid die het ondernemerschap ons biedt, toch? En schudden onderweg die 9-to-5-mentaliteit van ons af. Maar eerlijk: dat laatste gaat soms niet altijd even gemakkelijk. 

Flashback naar november 2022. Toen ik net het contract van het nieuwe pand had ondertekend, kwam dat valse gevoel van vrijheid weer bovendrijven. Ik vroeg mezelf af of we, nu ik investeerde in een nieuwe plek, daar niet permanent moesten zitten. Om er alles uit te halen, weet je wel. Ik denk zelfs dat ik deze vraag luidop gesteld heb tijdens een meeting met Jennifer. En ik herinner me ook haar blik die boekdelen sprak. (lacht) Hoewel Jennifer vastberaden was over haar thuiswerkdagen, stond ik mezelf toe te twijfelen. Hoe pak ik dit aan? En ook: wil ik de kwaliteit van ons werk afmeten aan de uren die we in een bepaalde ruimte doorbrengen? Sterker nog: staan meer uren in onze nieuwe HQ gelijk aan meer omzet? 
Net als jij wil ik mijn tijd goed besteden, liefst altijd en overal. Bewust tijd verprutsen hoort daar voor mij trouwens ook bij. ‘A valuable waste of time’ is niet voor niets Bossy’s tagline. Ik denk dat ik, alles bij elkaar, zo’n vier uur per dag bezig ben met het creëren van output. Daarmee bedoel ik dus niet brainstormen, mailen, babbelen, lezen, meeten of bellen, maar wel het creëren van een product, artikel, aflevering… Voelt dit onwennig om zwart op wit te zien staan? Ja. Waarom? Omdat het vast minder is dan de norm. Wat ik ook weet, is dat ik die uren op een plek moet doorbrengen die het me makkelijker maakt om te creëren zonder afleiding. Zo dacht ik dat ik best goed van thuis kon werken. Sinds ik me, inclusief groot scherm, geïnstalleerd heb aan mijn nieuw bureau, weet ik wel beter. (lacht)
Bossy Story_Februari_Dorien Camps
© BY NOUCHKA

Ik dacht dat de afwisseling mij deugd deed, terwijl ik eigenlijk vooral nood had aan één locatie waar ik zowel mijn spullen als mijn gedachten kon achterlaten.  

Ik moest ook geen antwoord vinden op de vraag: “Wat is de beste manier van werken?” maar wel: “Wat is de beste manier van werken voor mij?” Ik had het erover met Sophie, de coach die me begeleidt tijdens mijn microdosingtraject. “Probeer je taken en context aan elkaar te linken. Dat maakt het na verloop van tijd makkelijker voor je brein om in gang te schieten”, aldus Sophie. Voor we ons eigen kantoor hadden, werkten we met team Bossy in een gedeelde bureauruimte. We werkten ook een tijdje vanuit Spaces, een co-working. En als ik zin had in latté, dan nam ik mijn laptop mee naar een koffiebar en liet ik er meetings met Jennifer of potentiële partners doorgaan. Ik dacht dat de afwisseling mij en Bossy deugd deed, terwijl ik eigenlijk vooral nood had aan één locatie waar ik zowel mijn spullen als mijn gedachten na een werkdag kan achterlaten.  
Heb je, net als ik, het geluk om een team te mogen aansturen? Probeer dan niet om jouw manier van werken op te dringen aan je team. Zo heb ik geluisterd naar wat Jennifer nodig heeft en waarom, en hebben we vervolgens onze werkweek ingericht en op elkaar afgestemd. Zo zien we elkaar elke maandag op kantoor, om enkele zaken te bespreken en samen te werken. Op dinsdag schrijven we, wat zij meestal van thuis doet en ik vanop kantoor. Op woensdag is Jennifer er weer om de orders te versturen en ben ik er af en toe, als ik niet met M. in een museum of speeltuin zit. Donderdag sluit Jennifer haar werkweek thuis af en horen we elkaar om de wins én lessons learned van de week te overlopen. Ik ben dan op kantoor, bezig met calls of artikels. Op vrijdag werkt Jennifer niet en ben ik meestal op pad. Dat is mijn professionele lunch- en datedag. (lacht) Ondertussen geloof ik dat we zo het meeste uit onze tijd kunnen halen, en brengt dat kantoor vanzelf wel op. 

Link jij je taken aan een bepaalde context? Is deze vraag voor jou een eyeopener en heb je helemaal geen idee? Hou deze week dan een lijstje bij met de taken die je doet gelinkt aan de locatie. Schrijf in een extra kolom of de omgeving het uitvoeren van je to do makkelijker maakte of net niet. Succes!

Beeld: BY NOUCHKA