De column van coach V. wordt in Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Heb je te maken met copycats? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Stefanie.

Stefanie’s vraag:

Ik geef kook- en food photography workshops. Soms organiseren deelnemers erna een gelijkaardige workshop, waarbij ze de tekst van mijn Facebook event en het menu quasi helemaal kopiëren. Ook recepten worden overgenomen zonder naamsvermelding. Soms veranderen ze een detail, en is het officieel geen plagiaat. Hoe ga je om met een copycat?

– Stefanie Baert

V’s antwoord:

Na-apers voelen bedreigend. Je stak zoveel energie in het opbouwen van iets en dan gaat iemand anders ermee lopen. Dat lijkt persoonlijk. Het brengt je dieperliggende onzekerheden naar boven. Welke angsten komen precies bij je op als je jouw tekst bij de copycat ziet verschijnen? Ben je bang dat je niet genoeg zal verdienen met je workshops? Dat je de hele tijd unieke recepten moet bedenken om de interesse van je publiek te houden? Heb je schrik dat je klanten ergens anders heen gaan? Neem even de tijd voor jezelf om uit te zoeken wat er jou doet wankelen. En dan is de clou: die onzekerheid is er, los van die copycat. Als je je geweldig in je vel zou voelen en geen twijfels zou hebben, mag een na-aper op z’n kop gaan staan, jou raakt het niet. Durf dus je eigen demonen in de ogen kijken. Dan wankel je minder als iemand met je recept aan de haal gaat. 

Weet dat een copycat iemand is die – per definitie – nadoet en dus zelf niet creëert. Zij gaan misschien één keer met een klant van je lopen, maar geen tweede keer. Een klant wil the real deal en geen afkooksel. Wat jij kan – vanuit je expertise en passie – kunnen ze in geen duizend uren copy-pasten nadoen. Je mag er dus vrij zeker van zijn dat zo iemand na verloop van tijd wél een eigen traject uitstippelt (met eigen recepten of workshops), of ermee stopt. 

Elke seconde waarin je je frustreert over een copycat, is een seconde die je niet spendeert aan het uitbouwen van je eigen workshops. In die zin “winnen” ze nog meer als jij erdoor minder op je eigen business focust. Dus beslis welke stappen je wil zetten en voer ze uit. En dan… Let it go!

Coach V.

 

Beeld: Ryoji Iwata via Unsplash