De column van coach V. wordt in Bossy van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Vergelijk je je steeds met anderen? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Stefanie.

Stefanie’s vraag

Mijn belangrijkste les bij het starten van mijn eigen onderneming: ‘Comparison is the thief of joy’. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet te veel verleid wordt tot het vergelijken met anderen? Het werkt zo verlammend als je ziet dat anderen met meer vlieguren al grotere projecten binnenhalen of gevraagd worden om te spreken op events waar jij ook wel wil staan.

Stefanie Van Moen

V’s antwoord:

Vertrek vanuit jouw doel

Het is zó aanlokkelijk en gemakkelijk om te vergelijken. Social media werken dit uiteraard in de hand. Ze kunnen je inspiratie geven maar ook onzeker maken. Je gelooft niet hoe vaak klanten in mijn praktijk hiermee worstelen. We zien continu elkaars successen. Hierdoor lijkt het alsof iedereen goed bezig is. En jij niet, of zo voelt het toch. Het belangrijkste advies dat ik je hierin kan geven, is dat je jouw professionele doelen en jouw onderliggende waarom zo scherp mogelijk moet krijgen. Is jouw einddoel bijvoorbeeld een business waarmee je anderen helpt te schitteren én die je toelaat voldoende thuis te zijn? Of is het voor jou belangrijk om de wereld te zien met je gezin en van eender waar te kunnen werken? Vertrek steeds vanuit dat doel. Verleg je focus van wat je concullega’s doen naar jouw gedroomde plaatje.

Loer minder over het muurtje

Meet dus met je eigen lat, niet met die van een ander. Als je dan toch een concullega benijdt, kan het wel nuttig zijn om eruit te leren. Wat is precies het element, dat je bij een ander ziet, dat dit gevoel bij jou triggert? Benader het als informatie over wat jij wil en maak er je eigen collage van. Vergelijk vervolgens je situatie vandaag met wat jij wil bereiken. Zo kan je de – voor jou – juiste stappen zetten. Ga dus niet zomaar de doelen van een ander achterna maar leer wat jouw doel is. Van zodra je jouw missie scherp hebt, wordt dat je motor. En dan kom je minder in de verleiding om over het muurtje te gaan loeren.

Zaak gericht en veelvuldig

Vergeet niet dat anderen ook een weg aflegden om te staan waar ze vandaag zijn. Het is een momentopname als iemand spreekt op een event. Wat jij ziet is het resultaat van veel inspanningen, iemand die oogst na veel te zaaien. Ik snap dat je meteen ook daar wil staan en dat dat verlammend werkt. Maar van de ene op de andere seconde oogsten is quasi onmogelijk. Denk liever hoe je zelf kan zaaien. Leg of onderhoud bijvoorbeeld contacten met sleutelfiguren die je dichter bij je doel kunnen brengen. In het voorbeeld zijn dat organisatoren van events maar ook eventbureaus, workshoplocaties of sprekers die dezelfde doelgroep benaderen met een ander onderwerp. Of werk een dienstenpakket uit voor grotere projecten en stuur een tijdelijk lanceringsaanbod uit naar organisaties waar je dolgraag mee wil werken. Zaai gericht en veelvuldig. Dan komt dat oogsten wel. En bepaal vooral je eigen doelen, om dan gericht te zaaien. Blijf je worstelen? Verminder je blootstelling aan concullega’s door hen tijdelijk te blokkeren op social media.

Coach V.

Beeld: Georgia de Lotz via Unsplash