De column van coach V. wordt in Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Ben je van slag door een probleem met een klant? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Evelien.

De vraag van Evelien:

Hoe geraak ik niet ontmoedigd door een negatieve ervaring met een klant?

– Evelien Persoons  

V’s antwoord:

Je geeft het beste van jezelf voor je business. En dan krijg je het deksel op de neus. Dat kan heel persoonlijk aanvoelen. Het is begrijpelijk dat je even van slag bent. Gun jezelf wat tijd voor je eerste emotionele reactie en kijk dan of je er conclusies uit kan trekken. Een eerste vraag hierbij is: heb ik hier een les uit te leren of ligt het aan de klant in kwestie? Had de klant een beetje gelijk (diep, diep vanbinnen) of had je Cruella de Vil bij je over de vloer? Als het geen pure malchance met de klant was, is je tweede vraag: welke les moet ik hieruit leren? Neem de feedback van de klant niet letterlijk maar graaf wat dieper. Had je je klanten bijvoorbeeld anders ingeschat en richt je je op de verkeerde doelgroep? Positioneer je dan anders om jouw mensen aan te trekken. Moet je je product of dienst bijschaven, of duidelijker communiceren wat er wel en niet inbegrepen is? Je bent als zaakvoerder waarschijnlijk tegelijk product developer, marketeer, verkoper én uitvoerder. Aan jou om de onderdelen te doorlopen en te oordelen waar het schoentje knelt. Of om Cruella door te verwijzen, natuurlijk. 

– Coach V.

 

Beeld: LinkedIn Sales Solutions via Unsplash