De column van coach V. wordt in Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Vraag je jezelf wel eens af hoe kan je ervoor zorgen dat je al nieuwe klanten in het verschiet hebt als een opdracht afloopt? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Ilse.
De vraag van Ilse:
Een goed jaar geleden startte ik als virtueel assistent. Op dit moment heb ik nog niet echt langdurige samenwerkingen, maar eerder kortere opdrachten. Dat vind ik wel fijn want het geeft heel veel afwisseling. Mijn issue op dit moment: hoe hou ik die klantenpipeline gevuld? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik al nieuwe klanten in het verschiet heb als een opdracht afloopt?
– Ilse De Smedt
V’s antwoord:
Als je een lopende opdracht hebt, ben je volledig bezig met het klantenwerk zelf. Als er geen klant is, ben je waarschijnlijk enkel bezig met nieuwe klanten proberen vinden – en misschien op een bijna paniekerige manier? Beide doelen, klantentevredenheid en zekerheid over je inkomsten, zijn belangrijk als zelfstandige. Maar ze zijn op dit moment niet in balans. Ofwel doe je enkel het ene, ofwel enkel het andere. Als je klantenwervend werk doet (marketing en sales) terwijl je een lopende opdracht hebt, ben je wat meer ontspannen. En dus meer uitnodigend. Spendeer minstens een tiende van je werktijd aan klantengenererend werk als je een lopende opdracht hebt. In jouw geval misschien zelfs een vijfde. Kleine tip: je bent in het bezit van iets heel waardevol: achter-de-schermen kennis van je vroegere klanten door het werk dat je voor hen deed. Denk voor elk van hen na welk werk je uit hun handen kan nemen. Doe hen een aanbod waar zij (en jij) van gaan watertanden. Zoek het niet te ver, en geef klantenwervend werk een vaste plek in je agenda.
– Coach V.
Beeld: Karolina Grabowska via Pexels