Bossy wil de link zijn tussen ondernemers met prangende vragen en experts die àltijd het juiste antwoord klaar hebben. In de rubriek ‘Ask Bossy anything’ is dat niet anders. Ann Ramaekers, pr-expert en CEO van oSérieux en The PR Club, beantwoordt de vraag van lezer Valérie Picard.

De vraag van Valérie:

Hoe verschijn ik met mijn zaak in de pers? 

– Valérie

Het antwoord van Ann:

Ann Ramaekers, pr-expert en CEO van oSérieux en The PR Club: Er zijn diverse manieren om in de pers te komen. Vaak is het een combinatie van verschillende tools, afhankelijk van je budget. Eerst bekijk je samen met je communicatie-expert welke van je verhalen nieuwswaardig zijn. Aan de pr-expert om je boodschappen op meerdere manieren in te zetten op verschillende media. Je kan overwegen om een betaalde campagne op te zetten, waarbij je sterke contentverhalen gebruikt om je bedrijf onder de aandacht te brengen via de juiste media. Zorg er wel voor dat deze verhalen passen bij je stijl en je kernboodschappen bevatten. Een andere aanpak is het opzetten van een pr-campagne. Daarvoor zijn verschillende tools en technieken beschikbaar. Overweeg bijvoorbeeld het benaderen van businessmedia of vakpers met je succesverhaal. Of organiseer een rondetafelgesprek met deskundigen over een actueel thema dat relevant is voor je bedrijfsactiviteiten: interessant voor journalisten én potentiële klanten. Er zijn nog tal van andere manieren om journalisten te informeren. Denk aan het organiseren van evenementen, het versturen van persberichten of het samenwerken met key opinion leaders in je branche. 

Onthoud dat consistentie en toewijding de sleutels zijn bij het opbouwen van relaties met de media. Zorg ervoor dat je de trends en ontwikkelingen in je branche volgt, en benader de media op een professionele en persoonlijke manier. Public relations is geen exacte wetenschap, maar als je ervoor zorgt dat je een sterk verhaal hebt dat aansluit bij de verwachtingen van de journalisten die je benadert, vergroot je de kans om in de pers te komen en je bedrijf positief onder de aandacht te brengen. 

Heb je zelf een vraag over work, life of balance? Mail het ons via hello@wearebossy.be met als onderwerp’Ask Bossy anything’, wij zorgen ervoor dat je vraag wordt beantwoord door een expert op wearebossy.be of in het nieuwe Bossy Magazine.

Beeld: George Milton via Pexels