De column van coach V. wordt in Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Kies je als startende ondernemer best voor een niche of niet? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Caroline.

De vraag van Caroline:

Ik ben een startende fotografe in bijberoep. Ik doe vooral portretten, maar ik heb ook andere interesses. Soms wil ik mijn Instagram uitbreiden met mode en lifestyle, maar ik lees dat je een niche moet kiezen. Moet ik me op social media focussen op één ding of diversifiëren? Dat vind ik de moeilijkste vraag als starter. 

– Caroline Frère

V’s antwoord:

Social media zijn een geweldige tool. Soms. Ik zie vaak dat ze niet doelgericht gebruikt worden. Je kan je eindeloos bezighouden met je feed en je stories, zonder echt bezig te zijn met je business uitbouwen. Het klinkt alsof je jouw focus als fotografe nog niet helemaal gevonden hebt. Die focus kan een bepaald onderwerp zijn, zoals mode of reisfotografie, maar ook een bepaalde techniek of stijl. Als je nog niet weet waar je precies in verder wil, is dat jouw eerste taak. Haal bijvoorbeeld zo snel mogelijk erg diverse opdrachten binnen, om uit te zoeken waar je je op wil richten. Mail vrienden en familie dat je aan een gunsttarief een shoot wil doen. Contacteer bedrijven in verschillende sectoren en zeg dat je met hen wil samenwerken. Vraag gevestigde fotografen die je bewondert of je mee kan gaan als second shooter.

Met andere woorden: je social media up-to-date houden is niet je belangrijkste probleem als starter. Bepaal je doel voor de komende periode. Doe concrete acties die je zo snel mogelijk naar dat doel brengen. Weeg af welke de beste kanalen zijn om je doel te verwezenlijken. Als dat social media zijn, prima. Maar verwar het kanaal niet met het doel. 

Coach V.

 

Beeld: Thought Catalog via Unsplash