De column van coach V. wordt in Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Heb je onlangs besloten om je te richten op een andere doelgroep? En twijfel je of die keuze de juiste beslissing is? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Celine.

De vraag van Celine:

Ik heb recent mijn doelgroep omgegooid van particulieren naar zakelijke klanten, na een tweetal jaar mijn webshop te runnen. Het brengt meer geld op, met minder moeite. Bovendien vind ik het ook leuker werk. Maar ik voel terug de onzekerheid van het prille begin. Wat als ik faal? Nam ik wel de juiste beslissing? 

– Celine Adam

V’s antwoord:

Iedereen die een risico neemt, voelt angst. Je mag die onzekerheid voelen. Het is oké dat je schrik hebt om te falen. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen, dat wil zeggen dat je een mens bent van vlees en bloed. Het hoort er dus bij. Wat er niet bij hoeft te horen, zijn de conclusies die we gaan trekken. Denk aan: ‘Het is niet voor mij weggelegd’, ‘Het was geen goede beslissing’, ‘Hier klopt iets niet’. Wat er ook niet bij hoeft te horen, is verlamming. Ook al is angst onvermijdelijk, actie blijft nodig. Blijf gerichte stappen zetten, met je angst mee. Het valt me bovendien op dat je, om verschillende redenen, een hele goede beslissing neemt. Ik detecteer mogelijks een beetje een this must be too good to be true fenomeen? Dit is iets dat gemakkelijker gaat, beter rendeert én leuker is. Wat doet dat met jou, als je gelooft dat dit niet kan, en dat het moeizaam en langzaam moet gaan? Je slaat tilt. Je maakt je zorgen, voelt je angstig, je panikeert… Je huidige systeem – dat het gewoon is dat je leventje zozo gaat – is hier niet op voorzien. Dus steekt het een stokje in de wielen. Stel je eens voor, puur hypothetisch, dat het zo gemakkelijk mag zijn? Dat je je mag amuseren en tegelijk goed verdienen? Dat is de mindset om te omarmen.

– Coach V.

 

Beeld: Karolina Grabowska via Pexels