De column van coach V. in Bossy Magazine wordt in elk Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Wil je weten of je veel of weinig reclame moet maken en op welk moment? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Lien.
Lien’s vraag:
Sinds januari ben ik bezig met het brainstormen over en plannen van een eigen zaak. Begin ik meteen met veel reclame te maken als ik letterlijk één dag bezig ben of doe ik dit beter geleidelijk als ik ingewerkt ben?
– Lien Vanmechelen
V’s antwoord:
Je kan je maar inwerken als je klanten hebt, en je kan pas klanten hebben als je uitkomt voor wat je doet. Je moet dus je aanbod bekendmaken. Jij spreekt over je zaak starten door veel reclame te maken, dat klinkt stevig. En zo pakken vele starters het ook aan: eerst het aanbod helemaal uitwerken, dan een hele marketingconstructie opzetten. Dat is eigenlijk deels uitstelgedrag. Ik herinner me goed hoeveel uren en dagen ik stak in het maken van mijn eerste website. Maar mijn eerste klanten kwamen doordat ik rechtstreeks mensen aansprak of via doorverwijzing. Spreek over wat je doet, op familiefeesten en met die dame in de krantenwinkel. Organiseer een workshop tegen lage prijs over een thema waar je potentiële klant vragen rond heeft. Of bedenk zelf tien laagdrempelige manieren om rechtstreeks je potentiële klant aan te spreken, en kies er de – voor jou – drie leukste en eenvoudigste manieren uit. Je doel is om aan de slag te gaan. Zo snel mogelijk. Wat is de kortste route voor jou naar die eerste klanten?
– Coach V.
Beeld: Kaye Trysh via Unsplash