De column van coach V. wordt in Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Word je overdonderd door de vele mogelijkheden wanneer je iets nieuws wil lanceren? Dan kan jij je misschien herkennen in de vraag van Elise.
De vraag van Elise:
Ik heb een idee voor een nieuw product, maar weet niet goed waar ik moet beginnen om mijn doelpubliek warm te maken tegen dat het echt gelanceerd kan worden. Wat zijn de stappen in een lancering van iets nieuws? Aankondigen dat er iets aankomt en jezelf daardoor een deadline geven? Eerst het product deels uitwerken en dan een sneak preview geven om warm te maken? Enthousiaste klanten vragen om te promoten? Eerst goedkopere versies weggeven en reviews verzamelen? Zoveel opties, maar wat is nu de “juiste visie” en vooral, de eerste kleine stap om die lancering in gang te zetten?
– Elise Vanhoecke
V’s antwoord:
In het antwoord op je vraag zou ik een cursus marketing kunnen aframmelen, maar dat zou je niet verder helpen. Integendeel, je zou wéér een extra mening hebben, en je hoofd zit al boordevol met mogelijke pistes. Je bent op zoek naar de juiste eerstvolgende stap die je moet nemen. Het lijkt misschien alsof de zoektocht naar “de juiste” visie je vooruithelpt, maar op dit moment houdt hij je eigenlijk tegen. Erger nog: op dit moment is hij je ergste vijand. Doe wat je moet doen om tot een beslissing te komen, op basis van de kennis die je nu hebt. Wat ik in zo’n situatie kies? Ik ga meestal voor een veelbelovende optie die me (redelijk) leuk en gemakkelijk lijkt. Zo vergroot ik de kans dat ik doorzet. Gebruik mijn of je eigen criteria maar kies iets. Gooi desnoods een munt op. Doe wat je moet doen om zo snel mogelijk in actie te schieten. Er komt een punt waarop extra info en theorieën je niet verder helpen. Dat punt heb je meer dan bereikt. Geef jezelf een uur om je beslissing te nemen. En start.
– Coach V.
Beeld: Marissa Grootes via Unsplash