De column van coach V. wordt in Bossy Magazine van voor naar achter gelezen. Omdat vele lezersvragen accuraat blijven, halen we ze hier nog eens boven. Je wil groeien en eventueel kiezen voor een ander verkoopmodel. Alleen weet je niet naar wie of wat je moet luisteren: naar je intuïtie of de meningen van anderen. Herkenbaar? Dan kan deze lezersvraag van Madice je misschien helpen.

De vraag van Madice:

Op dit moment verkoop ik mijn producten enkel online. Ik wil groeien. Volg ik mijn eigen intuïtie om via het D2C -direct to customer – model te verkopen of luister ik naar advies van ervaren ondernemers en zet ik ook in op B2B?

– Madice Behaegel

V’s antwoord:

Je moet vaste regels volgen als ondernemer. Juist? Mis poes. Er zijn geen pistes die voor elk bedrijf een goed idee zijn. Eigenlijk zijn er evenveel manieren om te ondernemen als er ondernemers zijn. Wie een succesvol bedrijf heeft is soms zó overtuigd van haar of zijn manier, dat ze hun methodes – vanuit de beste bedoelingen – willen uitdragen. Of opdringen. Ervaringen van anderen zijn verrijkend, en trekken het vizier open. Ze helpen om nieuwe mogelijkheden te zien. Wat niet helpt: jezelf wijsmaken dat hun ervaring de enige juiste route is, en je vervolgens plooien naar hun stramien. Jij moet leven met de gevolgen van je keuze. Zou je trouwen met een partner die je ouders heel erg zien zitten, en jij niet zo? Jij moet er wel elke ochtend naast wakker worden. Zo gaat het ook met zakelijke beslissingen. Jij gaat er dagelijks de gevolgen van dragen.

Als je een retail businessmodel niet fijn vindt, trouw er dan ook niet mee. Weet dat groeien altijd een mogelijkheid is – welke distributiemanier je ook hanteert. Stel dat D2C je enige optie is voor de komende vijf jaar, hoe ga je er dan op inzetten? Hoe ga je je marketing voeren? Welke acties neem je? Hoe kan je voluit gaan in D2C? Dezelfde vragen kan je eens oplossen voor B2B. Zo kan je gefundeerd afwegen welke van die twee levens het meest passend is voor jou. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ben geen zelfstandige geworden om vervolgens mijn beslissingen door een ander te laten nemen. Het is jouw bedrijf. Verzamel info en advies, laat het binnenkomen en zie hoe het valt. En maak dan jouw beslissing.

– Coach V.

Beeld: Clay Banks via Unsplash