Als start-up is focussen cruciaal. Een relatief makkelijke manier om je objectief altijd duidelijk voor ogen te houden, is door een OMTM te creëren, oftewel: one metric that matters.

Focus + discipline

Het succes van een start-up is vaak toe te schrijven aan focus én de discpline om die te houden. Een duidelijke doestelling zorgt ervoor dat je weet waar naartoe gaat, altijd en overal. Dat objectief is een OMTM, oftewel: one metric that matters. Dit kan gaan van meer subscribers op je nieuwsbrief tot een multidisciplinair team van x-aantal mensen samenstellen. Hierop focus je als bedrijf voor een bepaalde fase, waarna je overschakelt op een nieuwe goal, uitgedrukt in een OMTM.

Capture (almost) everything

Uiteraard zijn er tal van cijfers die bekeken en bijgehouden moeten worden. De belangrijkste, oftewel: key performance indicator (KPI’s), check je best dagelijks. Andere cijfergegevens kunnen later gebruikt worden in de vorm van infographics om vergaderingen met partners of investeerders te ondersteunen. Hoe dan ook mag deze (dag)taak je niet afleiden van wat er echt toe doet. De boodschap: capture everything, but focus on what’s important.

Welk cijfer definiëert het succes dat je in staat stelt om deals te sluiten met tot nog toe onbereikbare partners?

Ieder z’n OMTM

Je one metric that matters leg je maar beter meteen vast. Zo weet je vanaf dag één waar je focus ligt en verlies je geen tijd en cours de route. In het heetst van de strijd bestaat immers de kans dat je als ondernemer het overzicht verliest. Been there, more than once… Dankzij een duidelijke OMTM kun je jezelf constant afvragen: draagt dit bij tot mijn doel? Een duidelijke visie is niet alleen helder voor jezelf, maar ook voor je medewerkers en partners. Later, wanneer je start-up groeit, heb je de middelen en dus de mogelijkheid om je, samen met je team, op meerdere cijfers te concentreren. Je kan dan verschillende mensen verantwoordelijk maken voor hun eigen OMTM.

Zwart op geel

Weet dat er meer nodig is dan een post-it met daarop een vaag doel. Je moet je goal duidelijk definiëren om je one metric that matters te behalen. Stel: je focust op een hoger bezoekersaantal op je site om betere cijfers te kunnen voorleggen aan (toekomstige) partners. Welk cijfer definiëert dan het succes dat je in staat stelt om deals te sluiten met tot nog toe onbereikbare partners? Pas wanneer dat cijfer zwart op geel staat, ben je onderweg naar the next level. Strand je niet eens in de buurt van je OMTM, ga dan na of je experimenten effectief konden bijdragen tot je gehoopte succes.

Een volgend doel

Een behaalde OMTM leidt vaak intuïtief tot een volgend doel. Wanneer je bijvoorbeeld je productie hebt kunnen opdrijven, is het nu zaak om nieuwe verkooppunten te zoeken. Elke nieuwe OMTM onhult data die ervoor zorgen dat je sneller hogere doelen zult bereiken.

Wat is jouw OMTM op dit moment?
Inspireer ons!