Hoe stel je je voor aan iemand waar je echt graag mee wil samenwerken? Bloednerveus en met veel euh’s en ah’s? Of zelfzeker in zestig seconden en met een relevante call to action? Dankzij deze tips en handige worksheet stel jij jezelf, je idee, product of service voor alsof je nooit iets anders deed, zonder je authenticiteit te verliezen.

Een elevatorpitch of elevator speech is een krachtige presentatie van je idee, product, service of project. Op relatief korte tijd probeer je iemand te overtuigen van je kunnen, toegevoegde waarde of zakelijk belang. De naam verwijst naar de tijd – tussen de dertig seconden en twee minuten – die je hebt wanneer je met iemand, bijvoorbeeld een belangrijke CEO, in de lift staat.

Uiteraard komt zo’n pitch tegenwoordig overal van pas. Het idee om jezelf voor te stellen, maakt je misschien al zenuwachtig. Bestaat er een manier om die zenuwen onder controle te krijgen? “Het geven van een elevatorpitch kan je vergelijken met het geven van een presentatie”, aldus Stefanie Van Moen, stemtherapeut en sprekerscoach. “Een tip die voor deze specifieke situatie goed werkt, vraagt om een kleine mindswitch. Stel je voor dat je eindelijk de kans krijgt om iemand, die je op professioneel vlak adoreert, te spreken. Beeld je op zo’n moment in dat jij die persoon bent en vraag je af hoe je wil dat anderen op je afkomen: ontzettend nerveus of authentiek en relaxed? Deze denkoefening zorgt bij velen voor een rationele kijk, met een pak minder zenuwen tot gevolg.”

Hondervijftig woorden

Om je drempelvrees te overwinnen, is er maar één oplossing: het gewoon doen. Telkens wanneer je jezelf voorstelt, krijg je de mogelijkheid om je pitch bij te schaven. Op die manier maak je de drempel telkens een stukje minder hoog. Heb je toch nog zenuwen? Weet dan dat het moment zo voorbij is, gezien een pitch maximum twee minuten mag duren. “Een goeie pitch is kort en bondig”, aldus Stefanie. “Gebruik ongeveer honderdvijftig woorden om iemand nieuwsgierig te maken over je project, product of service. Sluit steeds af met. een call to action, iets waar iemand op kan inhaken. Door de bal in het kamp van de ander te leggen, ga je van monoloog naar dialoog. Is er een klik? Dan mondt je pitch ongetwijfeld uit in een goed gesprek.”

Benieuwd naar het volledige artikel? Shop Bossy’s Network Issue hier.

Beeld: Mikhail Nilov via Pexels