In Bossy’s Time Issue verklapte Nathalie Goovaerts van Friday Cowork het al: ze zoekt een partner in crime. Iemand die wil ondernemen én samen met haar host zal zijn van een eigen coworking space. Hoe deze #womantowatch een franchise ziet en al een eerste franchisenemer dankzij Bossy heeft gevonden, vertelt ze je in dit artikel.

Een community is meer dan elke vrijdag samen iets drinken

Nathalie was in haar interview voor Bossy’s Time Issue duidelijk: “Ik wil in elk dorp, in elke stad een professionele ontmoetingsruimte creëren. Dat kan ik niet alleen, dus zoek ik franchisenemers die onder de Friday-vlag mee het concept willen uitbouwen én hosten. “Ondertussen zoekt Nathalie naar ondernemers die net zoals haar nood hebben aan een échte lokale community en zich klaar voelen om host van Friday Cowork te worden.

“Voor mij is een community meer dan elke vrijdag samen iets drinken. Het betekent elkaar helpen waar nodig. Met de huiselijke sfeer in Friday Cowork en een host die ondernemers weet samen te brengen, maken we het onderscheid. Ik zoek daarom iemand die ook freelancer is en perfect weet wat het is om te ondernemen. Mijn ideale kandidaat vindt het belangrijk om langetermijnrelaties uit te bouwen, heeft nood aan menselijk contact en wil elke dag aanwezig zijn. Een coworking space is meer dan snel internet, genoeg plaats en koffie voorzien. Op die manier maken we van Friday Cowork een betere, inspirerende plek.” 

De voordelen én uitdagingen van een franchise

Concreet betekent een franchising een samenwerkingsverband tussen twee zelfstandige partners: de franchisegever en de franchisenemer. Door dit soort samenwerking zijn er rechten en plichten voor beide partijen. Zo geeft de franchisegever, in dit geval Nathalie, het recht aan de franchisenemer om een gemeenschappelijke merknaam te gebruiken. Bovendien deelt de franchisegever eveneens knowhow aan de franchisenemer. Het voordeel van een franchise voor de franchisenemer volgens Nathalie? “Je breidt een zaak in sneltempo uit in combinatie met eigen opdrachten. Als freelancer genereer je een passief inkomen en krijg je iets meer financiële rust in je hoofd.”

Aan elke potentiële kandidaat vraagt Nathalie hetzelfde: “Welk soort persoon heb je graag in de buurt?” Voor haar is het van groot belang dat kandidaten hierover willen nadenken. “Zo is een office dog zeker mooi meegenomen, maar wat als één van de ondernemers allergisch is? Hoe pak je dat aan? Het is meer dan normaal dat je als host veel vragen op één dag krijgt. Oplossingsgericht denken is een skill die ik in een host wil terugzien. Natuurlijk krijg je als franchisenemer ruimte om je eigen ding te doen zoals bijvoorbeeld een freelance cateraar in de coworking space plaatsen. Denk bij elk spontaan idee of het bijdraagt aan de casual setting van Friday Cowork waar productiviteit en ideeën worden gestimuleerd. Goed om te weten: veel planten en een office dog scoren bij mij extra punten.” (lacht)

bynouchka-bossy-fridaycowork

Mijn ideale franchisenemer vindt het het belangrijk om langetermijnrelaties uit te bouwen en heeft nood aan menselijk contact” – Nathalie

Focus op lokale ondernemers

Friday Cowork heeft ondertussen drie locaties, twee in Antwerpen en één in Zwijndrecht. Wat Friday Cowork zo bijzonder maakt? De doordachte branding. Volgens Nathalie is dat meer dan enkel en alleen een logo en huisstijl. “Voor mij is branding de manier hoe je bijvoorbeeld binnenkomt en de wijze waarop mails worden beantwoord, maar het betekent evenzeer andere tastbare zaken zoals onze gezellige zithoekjes en heerlijke koffie. Ik wil dezelfde gezellige sfeer in een nieuwe locatie voelen.”

Essentieel is dat je als toekomstige host niet alleen dezelfde visies en waarden deelt, maar samen het concept verder wil uitbouwen. “De beginnersfouten heb ik al gemaakt, die zal je als franchisenemer niet gauw tegenkomen. (lacht) Wel verwacht ik dat de hosts hun buurt goed kennen en de lokale ondernemers en freelancers binnen een straal van bijvoorbeeld twee kilometer weten aan te spreken. De korte afstand tussen de coworking space en de woonplaats van een co-worker is voor Friday Coworkers een groot voordeel. Die meerwaarde zie ik graag terug in nieuwe locaties. De host moet daarom het potentieel van zijn of haar buurt moeiteloos kunnen aanvoelen.” 

De eerste franchisenemer dankzij Bossy

Nog voor dit interview met Nathalie was gepland, stootte ze al op een perfecte kandidaat: Karo van Funadmin. “Het grappige is dat haar mama eigenlijk als eerste het artikel in Bossy zag. Ze dacht dat het iets voor Karo kon zijn. Na een eerste gesprek voelde ik aan dat Karo de vinger op de pols kan houden. Een eigenschap die ik zoek in een ondernemer én host”, deelt Nathalie. “Ik herinner me nog dat ik het begin van het Bossy-artikel over Nathalie las en enthousiast werd van haar concept. Ik droomde van iets gelijkaardigs in mijn buurt. Op het einde zag ik de oproep voor een franchisenemer en nam ik snel actie”, vult Karo aan.

Nathalie voelde meteen een match met Karo en na het eerste gesprek, volgde een bezoek aan de Friday Cowork locaties. Daarnaast stonden financiële en juridische gesprekken op de planning. “Ik kan begrijpen dat kandidaten schrik voelen bij zo’n procedure maar die cruciale stappen zijn nodig om beide partijen te beschermen”, geeft Nathalie mee. Karo stelt toekomstige collega-hosts alvast gerust: “Nathalie laat je niet aan je lot over en begeleidt je waar nodig.” 

Wil jij de volgende Friday Cowork uitbaten in je buurt, onder de vleugels van Nathalie? Stuur ons een mailtje via hello@wearebossy.be en we brengen je in contact. Of ben je benieuwd naar het ondernemersverhaal van Nathalie in Bossy’s Time Issue? Bestel je exemplaar hier.

Beeld: by NOUCHKA