Slow is een van de buzzwoorden van het moment. Het trager aanpakken wordt aangeprezen als de ultieme remedie voor ons alsmaar drukkere bestaan. Na slow food en slow living is er nu ook slow entrepreneurship, oftewel langzaam ondernemen. Maar wat wordt er exact met deze term bedoeld? En wat zijn de voordelen voor jou? 

Als zelfstandige word je vaak om de oren geslagen met de heilige graal van het ondernemen: the hustle. Zeker over de grote plas zijn tal van businessgoeroe’s zoals Tony Robbins en Tim Ferriss enorm populair met hun verheerlijking van het keiharde werken om de top, en daarmee samenhangend een grote materiële rijkdom, te bereiken. Tijdens massabijeenkomsten wordt een niet te stoppen drive en obsessieve focus op je doelen gepredikt als de ultieme weg om succesvol te zijn. Lang leve de ratrace? Slow entrepreneurs zetten zich tegen deze mentaliteit af, omdat je er volgens hen helemaal niet gelukkig van wordt. 

 “Het gaat er bij de slow-filosofie niet om alles op een slakkengangetje te doen, maar eerder om alles op de juiste snelheid te doen.”

– Carl Honoré

Werken op het juiste tempo

Om te weten waar slow entrepreneurship nu eigenlijk voor staat, keren we best terug naar de start van de slow-beweging, die zijn oorsprong kent in de foodbranche. Deze trend was in 1989 de tegenreactie op de alomtegenwoordigheid van fastfood. Maar het adjectief slow werd al snel voor heel wat meer onderwerpen geplaatst, denk maar aan slow travel, slow living of slow parenting. Vaak is het een overkoepelende benaming voor een mindful, meer duurzaam en ecologisch leven of een betere work life balance. Carl Honoré, die in 2004 het boek ‘In Praise of Slow’ uitbracht, omschrijft de kern van de filosofie als volgt: “Het is een culturele revolutie die zich afzet tegen het idee dat sneller altijd beter is. Het gaat er bij de slow-filosofie niet om alles op een slakkengangetje te doen, maar eerder om alles op de juiste snelheid te doen. Het gaat over kwaliteit boven kwantiteit in alles, gaande van werk tot voedsel en opvoeding.” Dat geldt dus ook voor slow entrepreneurship, waarbij de focus niet op exponentiële groei en snel stijgende omzetcijfers ligt. In plaats daarvan zijn een aangename work life balance en het nastreven van duurzame doelen en een dito groei prioritair.

Wil je meer weten over dit topic en hoe jij een slow entrepreneur kan worden? Haal het Bossy Time Issue in huis. In dit magazine vind je heel wat tips om tijd naar je hand te zetten, te winnen of – en dat moet ook af en toe kunnen – uit het oog te verliezen. 

Beeld: Vlada Karpovich via Pexels