Het is alweer eind december en het nieuwe jaar staat voor de deur. In de toch al hectische feestmaand maak je een laatste eindsprint en ben je ondertussen bezig met je doelen voor volgend jaar. Daarin is het belangrijk om even stil te staan bij het voorbije jaar en wat je daaruit kan leren. Efficiëntie- en tijdwinstexpert Shelley Barendregt deelt hoe je reflecteert om een voorsprong te creëren op je nieuwe doelen.

Als ondernemer ben je het liefst continu bezig met nieuwe plannen die je bedrijf en omzet doen groeien en je klanten nog beter helpen. Maar wat leveren die ideeën eigenlijk op in de praktijk? Regelmatig reflecteren is cruciaal om bij te kunnen sturen en verder te groeien. Zo kwamen er laatst wel dertig nieuwe ideeën naar voren toen ik reflecteerde op het maandelijkse webinar dat ik al twee jaar geef. Van mails die inhoudelijk nog sterker konden tot optimalisaties voor de inschrijfpagina en de inhoud van de presentatie. Zelfs de naam van het webinar moest compleet anders. Alles klikte en dat was te merken: na de eerste paar aanpassingen schoten de inschrijvingen en conversies omhoog. Hoe had ik dit niet eerder gezien? 

Het is logisch: pas als je even uit de dagelijkse hectiek stapt en als helikopter boven je bedrijf zweeft, ontstaat er ruimte voor deze inzichten. Even stilstaan, zodat je daarna zo veel harder door kan. Toch wordt reflecteren vaak nog als een verplicht, saai of complex ‘moetje’ gezien en niet gedaan. Zonde! Want als jij niet evalueert, doet niemand het voor je. Gelukkig kan je alles leren, en dat geldt ook voor reflectie. Ik deel met je welke vier onderwerpen in mijn reflecties niet mogen ontbreken, zodat jij ze op jouw manier kan toepassen.

1/ Wat waren de hoogtepunten?

Bij een reflectie denk je vaak meteen aan wat er fout ging. Toch kan je ook heel veel leren uit je hoogtepunten. Door antwoord te geven op de volgende vragen, zie je meteen wat je nog meer of beter kan doen komend jaar:
  • Waar kwamen je klanten uit?
  • Welke acties en/of samenwerkingen werkten goed?
  • Welke content sloeg aan? Kijk hierbij bijvoorbeeld naar het aantal views, reacties, opgeslagen en bewaarde posts.

Neem hiervoor de data erbij die je gedurende het jaar verzamelt. Zo kon ik bij mijn webinar onmogelijk herinneren wat de meer dan tien verschillende kanalen hadden gepresteerd in de afgelopen twaalf maanden. Mijn cijfers, daarentegen, lieten precies zien welke Instagram Story of mail in welke maand goed presteerde en in welke maanden de inschrijvingen ineens verdubbelden. Die verbanden creëerden de learnings die ik direct kon toepassen in de praktijk. Heb je dit nog niet of bestaat het nu vooral uit losse post-Its en vijftien verschillende Excel-sheets? Haal dan nu zoveel mogelijk uit de cijfers die je nu hebt en zie het nieuwe jaar als een mooi moment om je analyse te upgraden. 

Daarnaast is het goed om al je belangrijke prestaties van dit jaar op te schrijven. Als je terugkijkt op dit jaar, wat waren de hoogtepunten voor je bedrijf? Waar ben je trots op? Maak er een lijstje van, je zal zien dat het er meer zijn dan je denkt.

2/ Wat ging er niet zoals verwacht?

Waarschijnlijk waren er het voorbije jaar ook zaken die anders liepen dan verwacht. Misschien organiseerde je een workshop waar weinig deelnemers op afkwamen, zette je een product in je webshop waarvan de verkoop tegenviel of schreef je een uitgebreide blogpost die amper gelezen werd. Frustrerend, maar ook een kans om van te leren. Stel jezelf daarom de volgende vragen:
  • Welke specifieke targets werden niet gehaald zoals omzet, klanten, groei of nieuwe lanceringen? Hoe kwam dat?
  • Welke acties vielen tegen en waarom? 
  • Voor welke dingen had je te weinig tijd, ruimte of energie? Waar ging die aandacht nu wel heen?
Als het goed is, zie je in deze reflectie thema’s ontstaan. Loopt het keer op keer anders dan verwacht omdat de planning niet realistisch was? Worden deadlines niet gehaald of mag de samenwerking met een teamlid of klant soepeler? De lessen hieruit zijn ontzettend waardevol en helpen te zorgen dat je je nieuwe doelen wel haalt. 

3/ Waaruit bestaat jouw omzet?

Je hebt ongetwijfeld een goed beeld van hoeveel geld er in je bedrijf binnenkomt. Maar weet je ook precies waaruit je omzet het afgelopen jaar bestond? Wanneer je je omzet scherp hebt, kan je een omzetdoel plannen dat zowel ambitieus als haalbaar is.Je raadt het al: ook hierin mogen cijfers niet ontbreken. Zelf houd ik een begroting bij waarin ik mijn financiële prognoses zet. Daarin staat, naast mijn jaarlijkse omzet- en winstdoel, ook een breakdown van de geplande omzet per maand en wat ik hiervoor wanneer moet verkopen. Aan het eind van elke maand update ik die met actuele cijfers en leg ik deze naast de begroting. Aan het einde van het jaar reflecteer ik daardoor in detail op de volgende vragen:

  • Waar heb je dit jaar het meest mee verdiend en waarmee het minst? Waarom is dat het geval?
  • Hoeveel tijd en energie kost datgene wat je nu weinig omzet oplevert? Kan je dit aspect op een andere manier invullen of zet je het beter stop? 
  • Hoe kan je datgene wat je nu het meest oplevert, verder uitbouwen? 

4/ Wat levert je tijd op?

We hebben allemaal 24 uur per dag, maar je hebt wel de keuze hoe je ze besteedt. Steek jij jouw uren in het waarmaken van je volledige potentieel, doen waar je vuurtje van aangaat en qualitytime doorbrengen met geliefden? Of gaan ze onbewust op aan het beantwoorden van bergen mails en brandjes blussen die eigenlijk niet hadden hoeven ontstaan? 

Om erachter te komen wat jouw tijd oplevert, raad ik je aan de 20/80 oefening te doen. Volgens het Pareto-principe komt 80% van het resultaat (bijvoorbeeld omzet of groei) namelijk uit 20% van je acties. Wil je je tijd zo goed mogelijk besteden, dan is het zaak om die 20% scherp te hebben. Daardoor kan je exponentieel groeien, en de rest van je waardevolle tijd optimaal besteden.

Met deze vier stappen reflecteer je op een manier die bij jou past en iets oplevert voor jouw bedrijf. Heb je geen idee waar je de uren vandaan moet halen? Binnenkort leer ik je in mijn gratis webinar hoe je wel 6 uur per week creëert. Schrijf je hier gratis in.

Beeld: Style by Fabie