2019 is voorbij gevlogen. Intussen is het alweer december en staat 2020 voor de deur. Tussen de hectiek van deze feestmaand door, is het belangrijk om ook even stil te staan bij het voorbije jaar en wat je daaruit kan leren.

Als ondernemer heb je geen evaluatiegesprek met je baas of verplichte reflectie met het team, alles moet van jou komen. Als jij niet evalueert, zal je er ook niets uit leren en dat is zonde. Maar hoe pak je zo’n reflectiemoment goed aan? Content creator Shelley zet de belangrijkste aandachtspunten op een rij.

Wat waren de hoogtepunten?

Bij een reflectie denk je vaak meteen aan wat er fout ging. Toch kan je ook heel veel leren uit je hoogtepunten. Kijk bijvoorbeeld eens naar je best presterende content op social media: welke posts of blogs kregen veel weergaven en heb je een idee waarom? Springen bepaalde onderwerpen er telkens bovenuit qua resultaten? Zelf bekijk ik aan het einde van elke maand de statistieken van mijn Instagram-account, blogposts en website. Daarbij let ik op onderwerpen die aanslaan, posts die veel reactie krijgen en de stappen die iemand vervolgens zet (bijvoorbeeld: doorklikken naar mijn website of werkboek). Ik schrijf alles op in een notitieboekje en bekijk of ik hier iets mee kan doen. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat een Instagram-post over de Scrum methode veel betrokkenheid uitlokte. Ik werk hierover nu een uitgebreide blogpost uit en zal in de toekomst nog meer Scrum tips delen. Bovendien kan je goed werkende content van Instagram hergebruiken op een ander kanaal. Zo geef je jouw zorgvuldig gecreëerde content een tweede leven.

Bij het bekijken van je statistieken let je op:

  • Weergaven
  • Reacties
  • Deelacties (doorsturen naar anderen)
  • Call-to-action (welke oproep werkt het best?)
  • Best bezochte pagina’s op je website
  • Bronnen van verkeer naar je website
  • Nieuwe bezoekers versus terugkerende bezoekers
  • Tijd gespendeerd op één pagina

Daarnaast is het goed om al je belangrijke prestaties van dit jaar op te schrijven. Als je terugkijkt op 2019, wat waren de hoogtepunten voor jouw bedrijf? Waar ben je trots op? Maak er een lijstje van, je zal zien dat het er meer zijn dan je denkt. Hou het lijstje goed bij want het verder in dit artikel nog van pas.

Wat ging er niet zoals verwacht?

Waarschijnlijk waren er het voorbije jaar ook dingen die anders liepen dan verwacht. Misschien organiseerde je een workshop waar weinig deelnemers op afkwamen, zette je een product in je webshop waarvan de verkoop tegenviel of schreef je een uitgebreide blogpost die amper gelezen werd. Frustrerend, maar ook een kans om bij te leren.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Loste de actie een belangrijk probleem op voor jouw ideale klant?
  • Zou jij zelf stoppen met scrollen en klikken voor meer informatie?
  • Heb je de actie genoeg gepromoot via alle mogelijke kanalen?
  • Als je het opnieuw zou doen, wat zou je dan anders aanpakken?

Weet je nog steeds niet goed waarom iets minder goed liep dan verwacht? Vraag het dan aan je doelgroep. Post een poll op Instagram, stuur een mail uit met een enquête of vraag aan je netwerk wat hen opviel in je aanbod en waarom zij er niet voor hebben gekozen.

RBP_9589
Fotograaf: Kim van Klaveren van Cloveur

Waaruit bestaat jouw omzet?

Je hebt ongetwijfeld een goed beeld van hoeveel geld er in je bedrijf binnenkomt. Maar weet je ook precies waaruit je omzet het afgelopen jaar bestond? Ik hou een begroting bij waarin ik mijn financiële prognoses zet en die ik elke maand update met de actuele cijfers. In die begroting staat niet alleen mijn globale maandomzet in, maar ook precies waaruit die omzet bestaat. Zo kan ik zien waar ik dit jaar het meest mee heb verdiend en waarmee het minst. Bij beide aspecten vraag je je vervolgens best ook af waarom. Hoe komt het dat het een meer oplevert dan het ander? En is dit in verhouding met je inspanningen? Misschien kost een aspect je veel tijd en energie, maar levert het weinig omzet op. Kan je dit aspect op een andere manier invullen of zet je het beter stop? Bekijk ook het aspect dat je het meest oplevert. Kan je dit verder uitbouwen en je klant nóg beter helpen? Het analyseren van je omzet is cruciaal om in 2020 opnieuw een financieel gezond jaar tegemoet te gaan.

De 20/80 oefening

De 20/80 oefening heb ik uit de Goaldiggers Podcast en is een hele fijne manier om voor komend jaar scherp te stellen waar je focus moet liggen. Neem een stuk papier of notitieboekje en maak twee kolommen. Rechts schrijf je de grootste wins op in je bedrijf, de belangrijkste prestaties die jij dit jaar hebt behaald (gebruik je lijstje uit het eerste punt!). Links schrijf je al je dagelijkse activiteiten op. Verbind nu met een lijntje welke dagelijkse activiteiten bijdragen aan je grootste wins. Twintig procent daarvan zal namelijk voor tachtig procent van je resultaten zorgen. Met die twintig procent kan je in 2020 verder aan de slag.

Nu ben je helemaal klaar voor het nieuwe jaar! Wil je meer tips over focus en structuur? Shelley deelt ze via @hashtag.lifegoals en op haar blog.

Beelden: Kim van Klaveren van Cloveur