Wanneer zet je in op een businesstrend en wanneer doe je dat best niet? Wij vroegen het aan freedompreneur en communitybouwer Lien De Pau. Ze richtte een aantal jaar terug Travak Business School op. Met haar eigen business school speelt ze in op de trend van het subscription bussinesmodel, nog lang voor er sprake was van digitalisering binnen het onderwijs. Wat ons opvalt tijdens een gesprek met Lien? Haar drive om te blijven innoveren.
Je zette al voor de pandemie in op digitalisering binnen het Belgische onderwijs. Vertel!
Tegenwoordig kijkt niemand nog op van online cursussen of webinars. De educatieve sector bleef achter. Sinds de pandemie is dat niet meer het geval. In het buitenland staan ze nog iets verder en spotte ik de trend op vlak van online onderwijs. Daar zag ik dat de onderwijssector van een one time payment model naar lidmaatschap overschakelde. Niet veel later verwerkte ik education as a service binnen mijn eigen business school. Zo betaalt elke deelnemer maandelijks een vaste bedrag en krijgt in ruil toegang tot alle cursussen. Ik geloof erin dat deze abonnementsformule elke cursist meer vrijheid geeft.
Knap! Waarom bleef een innovatiegolf uit binnen het onderwijs volgens jou?
De onderwijssector drukt heel erg de eigen agenda door aan studenten. Instellingen bepalen bijvoorbeeld zelf wat de termijn van een opleiding is en wanneer studenten welke lesinhoud moeten doorlopen. Veel eenrichtingsverkeer en weinig flexibiliteit dus. Gelukkig komt daar verandering in. Ik steek mijn hand er voor in het vuur. Binnen dit en vijf jaar kiest deze sector voor een subscription bussinesmodel in plaats van eenmalig deelname- of inschrijvingsgeld.
“Mijn internationale netwerk heeft me als Belgische ondernemer een echte voorsprong gegeven.”
– Lien
Wil je meer weten over Travak Business School? Ontdek hier het aanbod.