Wanneer zet je in op een businesstrend en wanneer doe je dat best niet? Wij vroegen het aan freedompreneur en communitybouwer Lien De Pau. Ze richtte een aantal jaar terug Travak Business School op. Met haar eigen business school speelt ze in op de trend van het subscription bussinesmodel, nog lang voor er sprake was van digitalisering binnen het onderwijs. Wat ons opvalt tijdens een gesprek met Lien? Haar drive om te blijven innoveren.

Je zette al voor de pandemie in op digitalisering binnen het Belgische onderwijs. Vertel! 
Tegenwoordig kijkt niemand nog op van online cursussen of webinars. De educatieve sector bleef achter. Sinds de pandemie is dat niet meer het geval. In het buitenland staan ze nog iets verder en spotte ik de trend op vlak van online onderwijs. Daar zag ik dat de onderwijssector van een one time payment model naar lidmaatschap overschakelde. Niet veel later verwerkte ik education as a service binnen mijn eigen business school. Zo betaalt elke deelnemer maandelijks een vaste bedrag en krijgt in ruil toegang tot alle cursussen. Ik geloof erin dat deze abonnementsformule elke cursist meer vrijheid geeft.
Knap! Waarom bleef een innovatiegolf uit binnen het onderwijs volgens jou? 
De onderwijssector drukt heel erg de eigen agenda door aan studenten. Instellingen bepalen bijvoorbeeld zelf wat de termijn van een opleiding is en wanneer studenten welke lesinhoud moeten doorlopen. Veel eenrichtingsverkeer en weinig flexibiliteit dus. Gelukkig komt daar verandering in. Ik steek mijn hand er voor in het vuur. Binnen dit en vijf jaar kiest deze sector voor een subscription bussinesmodel in plaats van eenmalig deelname- of inschrijvingsgeld.

“Mijn internationale netwerk heeft me als Belgische ondernemer een echte voorsprong gegeven.”

– Lien

Heb je tips voor andere ondernemers om hun ambitieuze plannen te bereiken?
Focussen! The main thing is to keep the main thing the main thing. Plan je ambitieuze ideeën in hapklare stappen waarvan je de komende dagen al de eerste stap kan zetten. Ontdek hoe jij omgaat met obstakels op de weg en hoe je vervolgens het best navigeert. Wees dus niet bang om jezelf beter te leren kennen. Vergeet daarbij nooit het waarom van je ambitieuze plannen. Connecteer continu met je inner why.
Hoe ga je als ondernemer met online trends aan de slag? 
Als ondernemer moet je je altijd afvragen: ‘Of en hoe zou deze trend kunnen passen in mijn huidige businessmodel?’. Je zegt beter nee tegen 99% van de trends die er zijn. Een focus behouden binnen een wereld van over- en desinformatie is essentieel. 
Hoe pas je innovaties toe binnen je business?
Ik stel mezelf de vraag of deze nieuwe ontwikkeling past binnen mijn bestaande aanbod, klantenportefeuille en de manier waarop mijn bedrijf is gebouwd. Een innovatie moet wat afwijken van wat we al kennen, maar mag ook niet mijlenver van onze doelen liggen. Als freedompreneur stel ik mezelf voortdurend de vraag: ‘Gaat deze nieuwe (bizz)trend mij meer vrijheid geven?’
Waar vind je inspiratie om te blijven innoveren?
Ik heb een oog voor nieuwe, ongekende dingen die momenteel nog een beetje geheimzinnig zijn. Dankzij mijn vele reizen heb ik veel waardevolle contacten die in allerlei continenten actief zijn. De voorbije acht jaar heeft mijn internationale netwerk me als Belgische ondernemer altijd een voorsprong gegeven. 

Wil je meer weten over Travak Business School? Ontdek hier het aanbod

Beeld: Derek Simpson