Of de magazinesector niet aan het uitsterven is? Die vraag krijg ik wel vaker voorgeschoteld. Bij deze mijn repliek, die tevens het antwoord is op de ongestelde vraag van bedrijf X, dat er voor koos om 100% op social media in te zetten.
Leren uit een nee
Sterke banden met onlosmakelijke gevolgen
Los van het feit dat ik het jammer vind dat bedrijf X niet met Bossy in zee gaat – ik contacteer partners op basis van een sterke professionele én persoonlijke overtuiging – vind ik het een gemiste kans voor het merk in kwestie. Een onderzoek uitgevoerd door Mindshare in samenwerking met Kantar en Group M bevestigde diezelfde dag nog mijn buikgevoel. Zo las ik dat de band tussen lezer en magazine veel sterker is dan die tussen volger en influencers. Het onlosmakelijke gevolg: uit het onderzoek blijkt dat artikels en advertenties in (digitale) magazines meer mensen aanzetten tot actie dan posts van influencers. De reden? Magazines hebben nog steeds een iets grotere impact op hun community dankzij de sterkere band met hun lezers. Interessant om weten: vooral vrouwen voelen zich sterker verbonden met magazines dan met influencers. De maten waarin zij zich verbonden voelen, heeft ook invloed op hun koopgedrag.
“Het gaat niet om de tijd die een volger of lezer besteed, maar het is de aandacht en de hieruit voortvloeiende verbondenheid die het verschil maken” Michael Willems, Mindshare
Kwalitatieve inspiratie
Repliek op een ongestelde vraag
Uit het onderzoek blijkt tot slot dat branded content of betalende partnerships anno 2019 helemaal zijn ingeburgerd, zowel bij volgers als lezers. Bij influencers heeft dit echter wel een negatieve invloed op de beoordeling van de betrouwbaarheid, vooral in de doelgroep tussen 25 en 49 jaar. Wanneer de band sterk genoeg is tussen influencers en volger, is het negatieve effect kleiner. Voor de doelgroep tussen 16 en 24 jaar is het vooral belangrijk dat branded content duidelijk wordt aangegeven. Te veel reclame is voor beide leestijdscategoriëen een aanzet om een influencer te ontvolgen of een magazine niet meer te kopen.
Voor alle duidelijkheid: dit is geen pleidooi voor papieren magazines of tegen social media. Bossy is immers een fysiek magazine én online platform, een mix van verschillende kanalen waarop jij als lezer on demand inspirerende content terugvindt. Wat dit dan wel is? Mijn repliek op de ongestelde vraag van potentiële partner X en op ieders vraag of de magazinesector niet aan het uitsterven is, met die influencers enal…
Beeld S O C I A L . C U T via Unsplash