Of de magazinesector niet aan het uitsterven is? Die vraag krijg ik wel vaker voorgeschoteld. Bij deze mijn repliek, die tevens het antwoord is op de ongestelde vraag van bedrijf X, dat er voor koos om 100% op social media in te zetten.

Leren uit een nee

Laatst kreeg ik een nee van een potentiële partner. Tegenwoordig vraag ik dan even door. Ik vind het belangrijk om te weten waarop die nee gebaseerd is om er op mijn beurt uit te leren. Niets zo lullig als een nee krijgen en je er vervolgens drie dagen slecht over voelen zonder te kunnen bijschaven, toch?! Bij het horen van de reden moest ik mijn ogen bedwingen om niet te rollen. Bedrijf X kiest resoluut voor sociale media, zo luidde het. Na het bekijken van hun online kanalen kon ik alleen maar hopen dat die beslissing erg recent was, want de cijfers waren nu niet bepaald wat je verwacht van een bedrijf met deze focus in een instaproof-sector. Het waren trouwens niet de woorden ‘sociale media’ dat mijn oogrol in gang zetten, wel het woordje ‘resoluut’.

Sterke banden met onlosmakelijke gevolgen

Los van het feit dat ik het jammer vind dat bedrijf X niet met Bossy in zee gaat – ik contacteer partners op basis van een sterke professionele én persoonlijke overtuiging – vind ik het een gemiste kans voor het merk in kwestie. Een onderzoek uitgevoerd door Mindshare in samenwerking met Kantar en Group M bevestigde diezelfde dag nog mijn buikgevoel. Zo las ik dat de band tussen lezer en magazine veel sterker is dan die tussen volger en influencers. Het onlosmakelijke gevolg: uit het onderzoek blijkt dat artikels en advertenties in (digitale) magazines meer mensen aanzetten tot actie dan posts van influencers. De reden? Magazines hebben nog steeds een iets grotere impact op hun community dankzij de sterkere band met hun lezers. Interessant om weten: vooral vrouwen voelen zich sterker verbonden met magazines dan met influencers. De maten waarin zij zich verbonden voelen, heeft ook invloed op hun koopgedrag.

Investeer in de band met je doelgroep. Dit is niet alleen interessant op vlak van verkoop, maar ook op vlak van data.
s-o-c-i-a-l-c-u-t-5RR6r6X3zxY-unsplash

“Het gaat niet om de tijd die een volger of lezer besteed, maar het is de aandacht en de hieruit voortvloeiende verbondenheid die het verschil maken” Michael Willems, Mindshare

Kwalitatieve inspiratie

Waarom we lezen en volgen? De honger naar nieuwe ideeën blijft de grootste drijfveer om iemand te volgen of om een magazine aan te kopen. Ook het oog voor detail ontgaat het lezerspubliek tussen 25 en 49 jaar niet. Net daar ligt ook de focus van Bossy: ondernemende vrouwen inspireren in hun leven op én naast de werkvloer. En het creëren van a valuable waste of time vormgegeven in een verfrissende lay-out en gedrukt op twee soorten zorgvuldig geselecteerd papier. Volgens Michael Willems, head of content bij Mindshare, gaat het niet om de tijd die een volger of lezer besteed, maar is het de aandacht en de hieruit voortvloeiende verbondenheid die het verschil maken. Voor vrouwen die reeds overwegen om een product te kopen kan content uit een magazine of post volgens het onderzoek aanzetten tot het aankopen van desbetreffende product.
Waarom koopt je doelgroep jouw product of dienst, of dat van een concurrent? Focus op de waarden die voor je potentiële klant centraal staan.

Repliek op een ongestelde vraag

Uit het onderzoek blijkt tot slot dat branded content of betalende partnerships anno 2019 helemaal zijn ingeburgerd, zowel bij volgers als lezers. Bij influencers heeft dit echter wel een negatieve invloed op de beoordeling van de betrouwbaarheid, vooral in de doelgroep tussen 25 en 49 jaar. Wanneer de band sterk genoeg is tussen influencers en volger, is het negatieve effect kleiner. Voor de doelgroep tussen 16 en 24 jaar is het vooral belangrijk dat branded content duidelijk wordt aangegeven. Te veel reclame is voor beide leestijdscategoriëen een aanzet om een influencer te ontvolgen of een magazine niet meer te kopen.

Voor alle duidelijkheid: dit is geen pleidooi voor papieren magazines of tegen social media. Bossy is immers een fysiek magazine én online platform, een mix van verschillende kanalen waarop jij als lezer on demand inspirerende content terugvindt. Wat dit dan wel is? Mijn repliek op de ongestelde vraag van potentiële partner X en op ieders vraag of de magazinesector niet aan het uitsterven is, met die influencers enal… 

Beeld S O C I A L . C U T via Unsplash