Binnenkijken, stiekem doen we het allemaal graag. En al helemaal wanneer het over de werkplek van ondernemende vrouwen gaat. Waar werken ze, hoe ziet hun dag eruit en wat mag absoluut niet ontbreken in hun werkplek?

Denderleeuw, de plek ‘where the magic happens’ voor designer en illustrator Klaartje Busselot. Niet altijd, want voorlopig combineert ze het ondernemer zijn nog met een vaste job als administratief medewerker. Ze verloor haar hart aan het ontwerpen en illustreren en hoopt daar in een niet zo verre toekomst haar fulltime job van de maken. Benieuwd hoe haar werkplek eruitziet!

Hoe is je passie voor het ontwerpen en illustreren ontstaan?
Ik wou altijd graag ontwerpster worden, maar zag steeds mensen die beter waren dan ik. Ik borg het plan op en dacht dat het niet voor mij weggelegd was. Twee jaar geleden begon het toch te kriebelen. Ik schreef me in voor de opleiding grafisch textielontwerp en niet veel later richtte ik mijn eigen ontwerpstudio kiiv op. Tijdens de opleiding begon ik ook te illustreren. Ik plaatste de illustraties op Instagram en de bal ging aan het rollen.

LRG_DSC00937
"Illustreren en ontwerpen is mijn passie, maar het is moeilijk om mijn vaste job los te laten."

Voorlopig combineer je het ontwerpen en illustreren nog met een vaste job.
Klopt! Die combinatie is niet altijd evident. Vaak kom ik na het werk thuis en trek ik me nog een paar uur terug in mijn atelier. Ik hou van de weekends. Dan kan ik echt de tijd nemen om mijn ideeën om te zetten in ontwerpen en illustraties.  Als er grote projecten zijn, is het even alle hens aan dek en blijft de was en strijk al eens een weekje liggen. Gelukkig heb ik een goed gevulde kledingkast. (lacht)

Tijd om de sprong te wagen?
Illustreren en ontwerpen is mijn passie, maar het is moeilijk om mijn vaste job los te laten. Het blijft een mooie job met veel vakantie en haalbare werkuren. En dan is er natuurlijk ook de financiële zekerheid. Zo kan ik ondernemen vanuit een comfortabele positie en me volledig focussen op mijn ontwikkeling als ontwerper en illustrator.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?
Ik sta meestal rond zes uur op en werk dan mijn illustratie voor Instagram uit. Dat doe ik in de zetel met Sex & The City op de achtergrond. Als het om te tekenen is, sta ik met veel plezier vroeg op! Op mijn vaste job werk ik van 8:30 tot 16:00. Ik werk ook één avond per week. De ochtenden, avonden en weekends zijn de momenten waarop ik kan ontwerpen en illustreren. Ik hou van de afwisseling tussen beiden, maar mijn tijd is beperkt. Op dit moment ben ik vooral aan het illustreren en dan mis ik het abstracte van het ontwerpen wel. Maar die kleine pauzes maken de goesting alleen maar groter.

“In mijn studio mijn eigen wereld creëren, daar word ik echt gelukkig van!”

Ontwerp en illustreer je altijd thuis? Of ben je soms ook in een koffiebar of co-workingplek te vinden?
Ik ontwerp en illustreer eigenlijk altijd in mijn eigen atelier. Ik leef me echt uit als ik aan het ontwerpen ben en vrees dat ik me zou inhouden als ik dit ergens anders zou doen. Bovendien kan ik er best vreemd uitzien als ik aan het ontwerpen ben. Zo maak ik geregeld een vreugdedansje en zing ik mee met de muziek. Geloof me, dat wil je niet horen! In mijn studio mijn eigen wereld creëren, daar word ik echt gelukkig van!

Wat mag absoluut niet ontbreken in je werkplek.
Tijdschriften! Als ik het even niet weet, vind ik daar altijd wel inspiratie in. Dat kunnen bepaalde kleuren zijn of soms zelfs een lettertype, een woord of een stuk tekst. Ik vertrek altijd vanuit een idee en zet dit vervolgens om in een beeld. Pas als een idee goed genoeg is, teken ik het uit. In mijn schetsboek vind je dan ook veel geschreven ideeën terug, tussen de illustraties in.

Werk je geordend of eerder chaotisch?
Ik ben een mix van beiden. Als ik bezig ben, is het chaos maar ik kan niet beginnen voor alles opgeruimd is. Tussenin zal ik niet noodzakelijk opruimen en kan mijn bureau een week lang echt een rommeltje zijn. In die rommel heb ik dan mijn eigen logica. Eens ik aan een nieuwe opdracht begin, moet het wel weer opgeruimd zijn. Dan moet zelfs de was gedaan zijn en is het hele huis gepoetst.

 

LRG_DSC00991
"Ik moet soms echt leren van het mooie on mijn werk te zien."

Een beetje perfectionistisch?
Enorm! Als ik aan iets begin, doe ik het perfect, anders laat ik het liever zo. Vroeger dacht ik dat het was omdat ik lui was. Dat perfectionisme kan best vermoeiend zijn. Als je voor opdrachtgevers werkt, krijg je feedback en kan je finetunen tot de perfectie. Bij het ontwerpen van mijn tapijtencollectie stond ik er alleen voor. Dan heb ik het moeilijk om een ontwerp los te laten. Zo heb ik van één tapijt in totaal 280 verschillende kleurversies gemaakt. Tot Coach V. me met mijn neus op de feiten drukte en zei: tegen morgen werk je één tapijt af en dan is het klaar.

Helpt het om jezelf bij het ontwerpen een deadline te stellen?
In zekere zin. Wanneer ik mezelf een deadline stel, blijft die natuurlijk rekbaar. Door mijn deadlines te delen met mijn man, tikt hij me op de vingers als ik ze niet haal. Ik moet soms echt leren om het mooie in mijn werk te zien. Nu zie ik vaak de fouten die ik er nog had kunnen uithalen. Maar het perfectionisme drijft me ook om verder te doen.

Ondernemen kan soms eenzaam zijn. Hoe ervaar jij dat?
Ik vind het niet erg om alleen te zijn. Ontwerpen en illustreren doe ik het liefst in mijn eentje. Dan zit ik echt in mijn eigen wereld en is mijn man de enige die daarin welkom is. Daarnaast heb ik ook een uitgebreid klankbord van vrienden-ondernemers en vrienden die altijd te overhalen zijn om samen een glas wijn te gaan drinken;

“Ik vergeet vaak te eten en dat wordt dan gecompenseerd door vijf keer per week naar de frituur te gaan als mijn man niet thuis is.”

Maart is netwerkmaand op wearebossy.be. Ben jij een netwerker?
In het begin was netwerken voor mij een serieuze uitdaging. Ik ondermijnde mezelf continu en vertelde iedereen dat wat ik deed absoluut niet de moeite was om te bekijken. In die twee jaar tijd ben ik daar keihard in gegroeid. Al blijf ik het eng vinden om ergens toe te komen waar je niemand kent. Gelukkig zijn er nog honderd andere manieren om te netwerken. Instagram is voor mij daarin een geweldige tool. Het is al meermaals voorgekomen dat een comment onder één van mijn illustraties de aanleiding was tot een fijne babbel en er zelfs een vriendschap uit ontstond.

Als je een heel weekend thuis werkt, is dat dan in je pyjama? Of trek je echt een werkoutfit aan?
’s Ochtends voor het werk moet het snel gaan dus dan teken ik in pyjama. Op andere momenten kleed ik me wel altijd op. Niet omdat ik het nodig heb om in the zone te komen, maar vooral uit eigenwaarde en naar mijn man toe. Een hele dag in je pyjama rondlopen, daar is echt niets aantrekkelijks aan. (lacht)

LRG_DSC00970
"In de kunstwereld is het not done om te zeggen dat je keihard moet wroeten, maar zo werkt het wel."

Wat is voor jou de ideale ontspanning?
Een bad nemen en op vakantie gaan, dat is voor mij pure ontspanning. Al geloof ik niet in het hele principe van ‘reizen als inspiratiebron’. Vroeger voelde ik op vakantie echt de druk om inspiratie op te doen. Nu ben ik gewoon op vakantie. Die knop even afzetten en gewoon de toerist uithangen, dat doet deugd. Uiteraard blijft er altijd wel iets van de vibe hangen, maar de beste ideeën komen bij mij wanneer ik even aan mijn bureau kan zitten.

Is er een bepaald boek dat voor jou heel belangrijk is geweest?
Het boek ‘Steal like an artist’ van Austin Kleon. Ik leerde eruit dat niet alles wat je doet steeds vernieuwend hoeft te zijn, dat het oké is om hier en daar ideeën te stelen. Die plotse ingevingen waar iedereen het over heeft, komen niet vanzelf. Je moet er voor wroeten, onderzoek doen, nadenken en hard werken. Om geïnspireerd te blijven kijk ik dus ook naar het werk van mijn idolen Dan haal ik daar bepaalde aspecten uit, waar ik vervolgens mijn eigen ding mee doe.

“Onverwachte feedback van kenners, daar ben ik echt trots op.”

Wat is de grootste les die je tot nu toe leerde?
Doe niets voor niets. Je kan zeker eens iets gratis doen, maar zorg dat er steeds één of andere vorm van return tegenover staat. Er moet respect zijn vanuit je opdrachtgever. En verder: laat je begeleiden door de juiste mensen. Ik ben erin gerold en heb eerst een jaar geploeterd. Ik had nu veel verder gestaan als ik mijn coaches Angelique en Veronica toen al had gehad.

Waar ben je tot nu toe het meest trots op?
Ik ben heel trots op het parcours dat ik tot nu toe al heb afgelegd. Op de voldoening die ik uit mijn werk haal. Ook onverwachte feedback van kenners doet altijd deugd. Zo stuurde Hilde Francq van Francq Colors me onlangs een mailtje omdat ze interesse had in mijn kussens. Die herkenning doet deugd, maar het meest trots ben ik toch wel op het feit dat mijn neef zo trots is. Ooit zei hij: ‘Rome is niet op één dag gebouwd!’. Nu staat diezelfde perfectionist en criticaster te juichen langs de zijlijn. Dat is onbetaalbaar.

Benieuwd naar de ontwerpen en illustraties van Klaartje? Ontdek ze op haar Instagram.