‘Work smarter, not harder’ is één van dé lessen die founder Dorien de afgelopen weken leerde. Dat het een eyeopener van formaat was, las je in haar vorige Bossy Story. Maar hoe doe je dat nu, slimmer werken? Dorien deelt haar tips én die van vier andere ondernemende vrouwen.

“Meer automatiseren en uit handen geven”

Tip van Nies aka @socialized_by_nies

“Slimmer werken, niet harder werken is iets dat hier al suddert sinds ik mama werd, nu zo’n drie jaar geleden. Het cliché “ze zijn maar één keer zo klein” voelde ik heel erg. Waarom zou ik uren achter mijn bureau spenderen als ik ook kan ravotten met mijn kinderen? Uiteraard lukt dat niet meteen, en heb ik enkele vooroordelen van me af moeten schudden. Toch geloofde ik dat het kon, een bloeiende zaak runnen door pakweg twintig uur per week te werken. Het was vooral mijn omgeving die er niet in geloofde. Ik heb enkele bewuste keuzes gemaakt, zoals meer online werken, automatiseren én het aannemen van een virtual assistent. Die drie dingen maken voor mij écht het verschil. Hoewel ik dus al een tijdje slimmer werk in plaats van harder, dwong corona me om deze werkwijze nog harder om te zetten in de praktijk. Ik werk nu, corona-gewijs, halve dagen en dat lukt perfect. Dit wil ik blijven doen!”

“Zo veel mogelijk automatiseren”

Tip van Celine aka @thefavourstudio

“Ik ben pro automatiseren, zeker zaken zoals boekhouding. (lacht) Daarom gebruik ik sinds kort Zapier. Dit is een fantastische tool die je heel wat werk kan besparen.”

“Hang een rood fietslampje aan de deur”

Tip van Anouk aka @flowfix_anouk

“In de eerste plaats vind ik het heel belangrijk om mijn prioriteiten te bepalen, want voor alles errond heb ik geen tijd of energie. Ik zet mijn mails uit en op mijn telefoon zet ik de ‘forest’ app op – als je dan toch je telefoon gebruikt, gaat je virtuele boom dood en dat willen we natuurlijk niet – zodat ik niet geneigd ben om die er even bij te pakken. Stoppen met multitasken, zodat ik niet altijd afgeleid word en echt kan focussen helpt mij enorm. Soms verhuis ik ook naar de slaapkamer waar nu een bureautje staat. Ik heb een rood fietslampje aan de deur gehangen, zodat mijn huisgenoten weten dat ze mij niet mogen storen, tenzij het ergens brandt. (lacht) Mijn man moet constant bereikbaar zijn, dus het is niet zo makkelijk om echt tijd voor mijn onderneming te maken. Maar dat lampje helpt wel.”

“Weeg elke taak af in functie van je helder einddoel”

Tip van Veronica aka @veronicademarest

“Het is belangrijk om je einddoel in zicht houden, altijd! Vervolgens weeg ik mijn taken af in functie van dat einddoel. Dat doe je door de simpele vraag te stellen wat de rechtstreekse bijdrage is van elk taak aan je einddoel.”

“Batchen, inplannen en loslaten”

Tip van Dorien aka @wearebossy

“Mijn hoofd staat nooit stil, maar om rust te creëren en te kunnen focussen, plan ik alles wat moet gebeuren (oftewel: taken die bijdragen aan mijn einddoel, zie hierboven) in. Ik zorg dat ik maximum drie grote to do’s per dag op mijn planning heb staan. Die helpen me om mijn week- of maanddoel te behalen, zonder dat ik het overzicht verlies of het gevoel heb dat ik nog zo veel moet doen. Door mijn taken te batchen, in te plannen (in plaats van meteen te willen uitvoeren) en vervolgens alles los te laten, ben ik veel productiever.”

 

Deel jouw ultieme ‘work smarter, not harder’ tip en tag @wearebossy!

Beeld: the CEO Kid via Unsplash