Werk aan de ‘needle movers’
Hoewel je het liefst elk goed idee wat je hebt zou willen uitvoeren, is het niet realistisch om te verwachten dat je in deze laatste drie maanden al het overgebleven werk van een jaar kan doen. Daarmee werk je jezelf alleen maar over de kop en zit je in december oververmoeid en gespannen aan het kerstdiner, in plaats van te vieren dat je je doelen hebt gehaald. Op 1 januari begint de kalender misschien met een schone lei, maar aan jouw energie verandert niets. Zorg er daarom juist ook in dit vierde kwartaal heel erg goed voor. Daar heb je alleen maar profijt van volgend jaar.
Focus je daarom op de needle movers in je bedrijf: datgene wat de grootste impact maakt. Veel van de ideeën die zijn blijven liggen, zullen geen needle movers zijn. En dat is oké. Stel jezelf bij elk van de punten die je nog zou willen oppakken de vraag: doe ik dit omdat het (van mijzelf) moet gebeuren, of omdat het een grote impact maakt in mijn bedrijf? Jouw tijd is het beste besteed aan dat laatste.
Om het met een voorbeeld te illustreren: een van de dingen die ik eerder dit jaar wilde doen, was het opzetten van een affiliateprogramma voor mijn online trainingen. Daarmee kunnen huidige klanten hun enthousiasme delen over de training en daarmee commissie verdienen over elke aankoop die via hen wordt gedaan vanwege hun aanbeveling. Dat is een idee waar ik nog steeds heel enthousiast over ben en absoluut nog eens ga uitvoeren, maar ik merkte destijds dat het verbeteren van de funnels achter mijn webinar meer aandacht nodig had. Daarmee kon ik de conversie van het webinar verhogen, waardoor er per webinar 2 extra aankopen werden gedaan van €1647 per stuk, terwijl het affiliateprogramma misschien 3 extra verkopen per maand à €147 per stuk had opgeleverd. Het verbeteren van de webinar funnel levert bijna €3000 extra omzet op per maand ten opzichte van het affiliateprogramma! Het affiliate-idee komt er ook nog steeds, maar het was geen needle mover en daarom heb ik mijn tijd slimmer besteed.