Er zijn tegenwoordig zó veel sociale media dat je als ondernemer makkelijk je dagen kan vullen met het bijhouden van al je accounts. Gelukkig is dit niet nodig om een succesvolle sales- en marketing strategie uit te voeren. Content creator Shelley helpt je op weg.

Om te voorkomen dat je overweldigd raakt door alle opties en kanalen, is het goed om een gegronde keuze te maken. Welke platformen zijn interessant voor jouw business en wat zijn hierbinnen jouw prioriteiten? Je focust immers beter op twee of drie kanalen, dan al je aandacht te verspreiden over tien stuks. Wie in de diepte werkt in plaats van in de breedte, haalt daar namelijk veel meer resultaat uit. Via deze drie stappen bepaal je welke kanalen voor jouw bedrijf het meest interessant zijn.

Stap 1: Waar zit jouw ideale klant?

Vraag jezelf af op welk platform jouw ideale klant zit. Jouw ideale klant is je droomklant die écht geholpen zou zijn door jouw product of dienst. En nee, dit is niet ‘iedereen’ of ‘alle vrouwen’. Je ideale klant is een heel specifieke persona, zo in detail beschreven dat het een echte persoon lijkt. Jouw persona heeft een bepaalde leeftijd, lifestyle en jawel, ook een aantal sociale media waarop hij of zij het meest actief is.

Zit jouw ideale klant bijvoorbeeld graag op Instagram en besteedt ze daar meer uren dan ze zou moeten? Schrijft ze zich daarnaast ook in voor allerlei waardevolle nieuwsbrieven en scrolt ze zo nu en dan door Pinterest? Zet dan vooral in op Instagram en e-mailmarketing en stop in mindere mate ook wat tijd in je Pinterest-account. Ga na op welk kanaal jouw ideale klant graag zit en focus daar je aandacht op.

Stap 2: Wat voor content heb jij?

Nu je weet welke kanalen belangrijk zijn voor je klant, is het goed om te bepalen welke inhoud je daar kwijt wilt. Is jouw bedrijf visueel sterk (bijvoorbeeld: een grafisch ontwerper of interieur goeroe) of is jouw content vooral informatief (bijvoorbeeld: een mindset coach of tekstschrijver)? Het ene sluit het andere uiteraard niet uit, maar sommige platformen zijn beter geschikt voor bepaalde content. Zo is Instagram erg visueel ingesteld. Wie daar tips wil delen, moet dus ook zorgen voor voldoende beeldmateriaal van goeie kwaliteit. Wil je veel informatie delen, dan is Twitter, met zijn limiet van 140 tekens per bericht, geen geschikt platform. Je kan de kanalen elkaar bovendien laten versterken. Zo kan je er via je Instagram-account voor zorgen dat mensen zich inschrijven voor je e-mails. In die e-mails kan je vervolgens regelmatig teruglinken naar je Instagram-account.

Brengt jouw doelgroep veel tijd door op een bepaald kanaal, maar zie je het niet zitten om dit kanaal zelf continu bij te houden? Dan kan je het ook eenmalig goed instellen en gebruiken als landingspagina. Als restaurant is het bijvoorbeeld handig dat mensen je gerechten op Instagram kunnen zien en de sfeer van het restaurant kunnen proeven. Heb je niet genoeg tijd of kennis om een actief Instagram account bij te houden, dan kan je er ook voor kiezen om foto’s van al je gerechten op je account te plaatsen zodat mensen het menu visueel kunnen ‘doorbladeren’. Wanneer ze je op Instagram opzoeken, ben je dus wel te vinden, maar het kost je niet wekelijks tijd om nieuwe updates te plaatsen.

Shelley4
Fotograaf: Kim van Klaveren van Cloveur

Stap 3: Wat wil je ermee bereiken?

De laatste stap (maar zeker niet de minst belangrijke) is om vooraf te bepalen wat je wil bereiken met je aanwezigheid op een kanaal. Video’s plaatsen op YouTube kan erg leuk zijn, maar levert het je ook iets op? Die return kan zowel in geld uitgedrukt worden, als bijvoorbeeld in betrokkenheid van potentiële klanten. Vaak maken ondernemers op elk kanaal een account aan, om er vervolgens content te plaatsen zonder doel. Kies liever voor een beperkt aantal kanalen, hou duidelijk voor ogen wat bij elk kanaal jouw doel is en pas daar je strategie op aan.

Met deze stappen kan je een gegronde keuze maken over de sociale media die het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf. Meer tips rond focus (en nog veel meer) deelt Shelley op Instagram via @hashtag.lifegoals.

Beelden: Kim van Klaveren van Cloveur