Elk customer journey-verhaal heeft het over zes fases: awareness, interest, consideration, purchase, retention en advocacy. Bij Bossy gooien we het over een andere boeg. We definiëren voor elke fase een type klant. Zo geven we je inzicht in hoe (potentiële) klanten denken. Vandaag: de geïnteresseerde klant.

Sinds het vorige artikel heb je ongetwijfeld een plan opgemaakt. Daarin staat wie je wil bereiken, via welke kanalen, met welke boodschap en tegen welk budget. Tijd om met je plan aan de slag te gaan en de interesse van potentiële klanten te wekken. Met andere woorden: hoe maak je van een ideale klant een geïnteresseerde klant? 

Het plan is er, tijd om het ook effectief te realiseren. Zorg er daarbij eerst voor dat de basics goed zitten. Alles draait in deze fase om gezien worden en daarvoor hoef je niet per se te adverteren. Je kan ook op heel wat andere manieren de nodige online zichtbaarheid bekomen, zonder dat je er meteen een advertentiebudget tegenaan moet gooien. We zetten de basics hieronder op een rij.

1/ Een fantastiSEO website

Voordat je aan de slag gaat met andere online kanalen moet je website volledig op punt staan. Die website is het ‘moederschip’ van al jouw marketingactiviteiten, de plek waar je potentiële klanten steeds naartoe wil leiden. Bij een goeie website hebben we het niet alleen over productinformatie en contactgegevens, maar ook over SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzameling van technieken die je website verbeteren zodat hij beter gevonden wordt in zoekmachines als Google, Bing en co. SEO is iets heel specifieks. Laat je daarom begeleiden door een goede copywriter en een bekwame IT’er om de puntjes op de i te zetten.

Zorg dat al je online content een link naar je website bevat. Dáár wil je potentiële klanten naartoe leiden.

2/ Content is alles

Het is intussen een cliché geworden, maar wel ééntje dat klopt als een bus. Geïnteresseerde klanten weten precies wat ze willen en gaan gericht op zoek naar meer informatie. Een vlot geschreven blogartikel (volgens de regels van de SEO-kunst) of een interessante video over jouw product of dienst kunnen potentiële klanten zeker over de streep trekken. Vergeet niet om aan al je content een duidelijke call-to-action toe te voegen. Zo roep je op tot een bepaalde actie (bijvoorbeeld ‘bestel nu’) en weten potentiële klanten wat hen te doen staat.

3/ Online bezig = online aanwezig

Wie weinig tijd besteedt aan zijn online verhaal, zal er ook moeilijk gevonden worden. Een goede website is één ding, maar ook de andere online kanalen waarop je inzet, moeten volledig op punt staan. Zorg ervoor dat jouw profielen alle nodige informatie bevatten en voedt die kanalen regelmatig met content. Zo zal je vaker je in het nieuwsoverzicht of de feed van geïnteresseerde klanten verschijnen en krijgt je betrouwbaarheid een boost. Plaats je geregeld iets nieuws op je website of op andere online kanalen, dan laat je immers zien dat je gemotiveerd aan je bedrijf werkt.

Door geregeld iets nieuws online te plaatsen, geef je het algoritme van Google, Facebook of Instagram een boost.

4/ Een tevreden klant

Mond-tot-mondreclame is hier het summum. Klanten die met de wereld delen hoe tevreden ze zijn met jouw bedrijf, product of dienst: meer kan je je uiteraard niet wensen. Vraag daarom geregeld aan klanten om een testimonial te schrijven of maak er een leuke video van. Zo heb je opnieuw interessante content waarmee je kan uitpakken op jouw kanalen. Of vraag tevreden klanten om een review achter te laten op je website, Facebookpagina of in Google Mijn Bedrijf.

5/ Voor gevorderden

Zitten de basics goed en is er nog budget aanwezig? Dan kan je, bovenop de basics, nog extra online zichtbaarheid creëren door te adverteren. Online adverteren kan op Facebook, Instagram en Google. De perfecte advertentie bestaat niet, maar met onderstaande tips kom je al mooi in de buurt:

  • Stel een doel voorop bij het opmaken van je advertentie. Het zal je helpen om je doelgroep beter te bereiken.
  • Vergeet geen call-to-action toe te voegen, bijvoorbeeld ‘swipe-up’. Zo zet je potentiële klanten aan tot actie.
  • Hou rekening met de gebruikers van smartphones en tablets. Zorg ervoor dat ook zij je ads correct te zien krijgen.
  • Leid potentiële klanten naar een pagina die voor hen interessant en relevant is. Ze moeten er een antwoord vinden op hun vraag.
  • Evalueren is leren. Hou je advertenties in de gaten en stuur bij waar nodig.

Beeld: You X Ventures via Unsplash

 

Voor het eerst adverteren? Start klein en maak het jezelf niet te ingewikkeld.