Hoe snel reageer je op aanvragen van potentiële klanten? En krijgt iedereen dezelfde prijs, of hangt dat af van je mood? Voorkom de meest gemaakt fouten die een killer zijn voor je onderneming. Robin van STREVER geeft je tips voor meer structuur op vlak van prijszetting.

1/ Communiceer duidelijk en consequent

De meeste ondernemers komen tot nieuwe klanten dankzij mond-tot-mondreclame. In zulke gevallen wordt er niet alleen gepraat over het aanbod en de ervaring, maar ook over de prijzen. Als je eerder chaotisch bent op vlak van prijszetting kan het zijn dat je voor twee verschillende personen voor hetzelfde aanbod andere prijzen bedacht. Die aanpak houdt risico’s in want je klanten zouden zich wel eens gefrustreerd of bedrogen durven voelen. Kortom, het zijn situaties die je als ondernemer wil vermijden. Communiceer daarom helder en consequent over je prijzen en aanbod. Ga je toch voor een bepaalde korting? Deel dan zeker de originele prijs zodat klanten weten wat de werkelijke waarde van je product of dienst is.

2/ Duik in je cijfers

Weet je niet wat de werkelijke kosten en opbrengsten zijn van je onderneming? Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Wanneer je slordig met je cijfers omgaat, weet je eigenijk niet goed hoe het écht gaat met je zaak. Het grote gevaar van die blinde vlek: door te weinig kennis grijp je te laat in wanneer je cijfers dalen. Gelukkig kan je perfect zonder analytische en wiskundige skills zorgen voor een positieve wending. Mijn tip: hou je cijfers elke maand bij. Noteer stelselmatig je kosten en opbrengsten in een Excelsheet. Zo heb je in no time meer voeling met de stand van zaken en kan je sneller schakelen. 

3/ Ga voor een gestroomlijnd proces 

Het gebeurt weleens dat ondernemers opportuniteiten en klanten aan zich laten voorbijgaan door een onvolledige en chaotische flow. Bijvoorbeeld: je verwerkt enkele prijsaanvragen of offertes maar volgt die verder niet op. Een gemiste kans! Het is net tijdens deze stappen dat iemand een klant kan worden. Mijn oplossing: neem initiatief en begeleid elk potentiële klant doorheen het proces. Heb je diensten in je aanbod en komt er een aanvraag binnen? Reageer op de aanvraag en stel bijvoorbeeld voor om een kennismakingsgesprek in te plannen. Tijdens dat gesprek geef je mee welke oplossingen je kan bieden aan de klant. Daarna bezorg je hem of haar een voorstel en volg je de klant verder op. Denk aan de voordelen die deze stappen met zich meebrengen. Goede afspraken maken goede vrienden én zorgen voor een fijnere klantenervaring.
Volg klanten indien mogelijk telefonisch op. Zo voel je beter aan of er bepaalde bezorgdheden zijn en speel je sneller in op de situatie van je klant.
strever_bossy_april
© SEPPE KUPPENS MEDIA

Neem voldoende tijd om te achterhalen welke lessen je uit nacalculaties kan trekken.

– Robin

4/ Maak ruimte voor nacalculaties

Stel dat je voor een samenwerking moet je vooraf een inschatting en rekening houden met materiaal, verplaatsing en tijd. In functie van de opdracht is het interessant om correcte inschattingen te maken. Eerst bereken je kosten die je denkt te maken tijdens voor dit project. Uiteraard kan je nog altijd met verschillende onverwachte zaken te maken krijgen. Daarom maak je best nog een nacalculatie op. In een nacalculatie bereken je opnieuw de prijzen op basis van de werkelijke kosten. Op die manier ontdek je waar de verschillen zitten tussen je oorspronkelijke inschatting en de werkelijke inschatting. Dankzij die verschillen spoor je eventuele bottlenecks op en beperk je het risico om altijd dezelfde fouten te maken. Neem voldoende tijd om te weten welke lessen je uit nacalculaties kan trekken. Goed om te weten: je hoeft deze tip niet toe te passen op elke samenwerking of opdracht. Benader dit soort calculaties eerder als een steekproef.

5/ Focus op een diepgaande strategie

Maak eenmalig werk van een grondige prijsstrategie om de kans tot terugkerende frustratie, stress en chaos te verminderen. Eens je weet welke prijzen je product of dienst waard is, kan je die na een tijd lichtjes bijsturen. Met deze aanpak sta je nog meer achter je prijzen en vind je het interessanter om je aanbod te verkopen. Effecten die positieve gevolgen kunnen hebben voor je resultaten. 

Benieuwd naar meer tips en tricks? Volg Robin via Instagram.

Beeld: Seppe Kuppens Media