Is meer omzet behalen je doel? Dan geef je volgens Céline Malyster van Walhalla best aandacht aan deze vier omzetdrijvers. Benieuwd? Lees, test en evalueer deze technieken. 

1/ Evalueer je prijszetting 

Weet je wie je doelgroep is? Heb je een eigen stijl? Kortom: weet je wat je positie binnen jouw sector is? Dan is het interessant om na te denken over je prijszetting. Ondernemers die producten verkopen hebben meestal al een startpunt. Zo kan het zijn dat een leverancier al hebben aangegeven wat de marges zijn of een verkooppprijs voorstellen. Ondernemers die diensten aanbieden hebben vaak het gevoel dat ze geen startpunt hebben. Niets is minder waar. Ik raad hen aan om zichzelf te zien als een deel van het bedrijf. Stel dat je werkt met een team, dan weet je ook hoeveel een werknemer kost. Doe hetzelfde voor jezelf. Bereken je eigen loonkost en betrek ook je overheadkosten daarbij. Alles samen vormt de basis voor je prijszetting. Mijn advies? Investeer in een boekhouder of een financieel expert zoals Robin van Strever om je hierin te ondersteunen.  

2/ Minimaliseer je kosten

Vooraleer je kosten binnen je bedrijf kan optimaliseren, moet je ontdekken wat de stand van zaken is. Vraag aan je boekhouder om een P&L file (staat voor profit and loss, n.v.d.r) te bezorgen. In dat document kan je al je omzetten en kosten noteren. Merk je op dat je kosten hoog zijn? Dan heb je drie opties: 1) je bedenkt initiatieven om meer klanten aan te trekken zoals een andere prijszetting, 2) je herbekijkt je prijszetting en marge of 3) je achterhaalt waar je verdoken kosten zitten zoals bijvoorbeeld een abonnement op een grafisch programma dat je amper gebruikt.  Tegelijk vind ik ook dat je als ondernemer moet durven investeren. Een boekhouder is bijvoorbeeld een grotere kost dan een abonnement op een app, maar er zijn ook meer voordelen. Denk aan betere inzichten, minder stress en meer mogelijkheden om je zaak te kunnen bijsturen op (middel)lange termijn. Ga na of een kost eerder een nice to have of een must-have is. Onthoud dat je bepaalde investeringen moet maken om als onderneming vooruit te kunnen. 
Laat je niet altijd verleiden door te kiezen voor een jaarabonnement op een tool of app. Test het eerst een maand of twee uit om een wildgroei aan abonnementen (lees kosten) te vermijden.
Celine_Bossy_
© JULIE GIELEN

“Denk aan op je netwerk. Ga het gesprek aan op sociale media. Er zijn zoveel mensen die met een vraag zitten.”

– Céline

3/ Werk efficiënter 

Hanteer een projectprijs en laat het principe van ‘uurtje factuurtje’ los. Met een project- of productprijs vergemakkelijk je niet alleen je facturatiemodel, je wint ook tijd. Installeer een timetrackingtool zoals Toggl of Teamleader om een inschatting voor de prijs per project of dienst te maken. Na deze stap heb je een prijs die je voor een aantal klanten kan uittesten. Blijf je tijd meten. Heb je na het einde van het project een financiële marge van ongeveer 30%? Super, je bedrijf heeft dan voldoende marge om gezond te blijven. Is die marge er niet? Dan is dat het signaal dat enkele processen binnen je bedrijf efficiënter kunnen verlopen of dat je prijs omhoog moet. Hoe efficiënter je wordt, hoe groter die marge wordt en hoe meer geld er op het einde van de maand overblijft. Uiteraard zal je niet bij elk project evenveel marge overhouden. De ene klant belt 50 keer terwijl een andere elk voorstel goed vindt. Volg daarom je marge op de voet om bij te sturen indien nodig. 

4/ Trek meer klanten aan 

Ik deelde het volgende al in mijn interview voor Bossy’s Succes Issue: “Mensen die zeggen dat ze niet graag verkopen, bezitten meestal wel het talent om iets aan de man (of vrouw) te brengen.” Iedereen is een geboren verkoper. Maakt het woord ‘sales’ je zenuwachtig? Stop met erover na te denken. Start eerder vanuit het idee dat je iets kan of weet waarmee je andere mensen gelukkiger kan maken. Denk aan je netwerk. Ga het gesprek aan op sociale media. Er zijn zoveel mensen die met een vraag zitten. Reageer niet meteen met een wervelende sales pitch maar breng waarde door iemand steun te bieden. Zet bewust in op sociale media. Mijn tip: maak een contentplan op waarin deze vier elementen worden vermeld: entertainment, educatie, personal branding en je aanbod. Betrek deze vier categorieën maandelijks in je content. Op die manier is er een gezonde mix qua inhoud én trek je de aandacht van (potentiële) klanten. Heb je een webshop? Ga dan voor e-mailmarketing voor je zaak. Zo verwijs je de klant vlot door naar je product of dienst en ben je niet volledig afhankelijk van sociale media. Dit soort marketing maakt impact maar is ook tijdsintensief. Wil je e-mailmarketing een kans geven maar voel je dat je beter tijd besteedt aan andere skills? Durf projecten als deze uit te besteden. Je zal zien dat deze investering je zaak een boost zal geven. 

Merk je dat je bij de laatste twee omzetdrijvers nog meer hulp kan gebruiken? Plan een gesprek in met Céline of download hier haar digitaal werkboek ‘Effectief bouwen aan je walhalla’. Volg Céline via Instagram voor meer tips. 

Beeld: Julie Gielen