Onlangs interviewde Bossy Shelley Barendregt over het belang van systemen en hoe je er tijd mee kunt winnen. Daarin gaf Shelley al enkele ideeën waarvoor je systemen kan gebruiken. Vandaag werken we er een helemaal uit: het schrijven van een blogpost. Hoe kun je dit zo efficiënt mogelijk doen? Shelley neemt je mee van A tot Z.

Een systeem is voor iedereen anders. Een systeem is puur een stappenplan van hoe jij een bepaalde taak gewoonlijk aanpakt. Door dit uit te schrijven, is het makkelijker om eventuele inefficiënties en onnodige stappen te herkennen en daardoor je systeem te optimaliseren. Met andere woorden, je wint tijd! Uiteraard is zo’n stappenplan niet universeel en zal jij jouw persoonlijke systeem zelf moeten opstellen. Ik deel mijn systeem voor het schrijven van een blogpost met jou zodat je een idee krijgt van hoe het eruit ziet en waar je moet beginnen. Het volledige systeem vind je onderaan dit artikel, ik loop je eerst door het proces heen.

Research en inspiratie

Stap 1 is voor mij het doen van research en het opdoen van inspiratie. Hiervoor begin ik altijd bij de input van de volgers op mijn Instagram account @hashtag.lifegoals. Regelmatig vraag ik aan hen waar ze tips en tricks van mij over willen lezen. Met die input ga ik aan de slag. Als ik zelf met een idee kom, test ik altijd eerst de interesse door hier iets over te plaatsen op Instagram Story met een poll wie hier meer over zou willen weten. Zo zorg ik ervoor dat mijn content relevant is en dat mijn doelgroep het leuk vindt om dit te lezen.

Search Engine Optimization (SEO)

De volgende stap is het doen van SEO-onderzoek. Bij elke blogpost hoort een ‘zoekwoord’: een woord (of meerdere) dat je linkt aan je artikel waardoor je het via zoekmachines kan vinden. Het zoekwoord moet dus goed bij jouw blogpost passen, maar moet ook iets zijn waar door genoeg mensen op gezocht wordt. Daarnaast moeten niet té veel andere, grote blogs dit zoekwoord ook gebruiken, want de kans dat je dan op pagina één van de zoekmachines verschijnt, is erg klein. Een hele kunst dus! Ik bepaal het zoekwoord vooraf zodat ik hem goed in gedachten kan houden bij het schrijven van de blogpost. Het zoekwoord haal ik eerst door Google Keyword Planner om te zien of er genoeg op gezocht wordt en de concurrentie niet te hoog is.

Ps.: mijn kennis over SEO is nog aan het ontwikkelen; voor mij is dit de ‘zwakke plek’ in mijn systeem. Dat heb ik herkend toen ik het systeem uit ging schrijven en opmerkte dat ik dit al zo vroeg in het proces doe, dat dit eigenlijk pico bello in orde moet zijn. Toch vind ik dat ik er nog niet genoeg over weet, dus ben ik daarmee aan de slag gegaan!

Doelen bepalen

Nu ik weet waar ik over ga schrijven en met welk zoekwoord, ga ik nog steeds niet het artikel schrijven. Ik vind het namelijk heel belangrijk om eerst te bepalen welk(e) doel(en) ik met dit artikel heb. Wil ik mensen voornamelijk iets leren? Wil ik dat zij zich inschrijven voor mijn newsletter? Wil ik de lezer converteren naar een klant? Het is zo belangrijk om dit vooraf te bepalen! Als je geen doel hebt met je artikel, is het eigenlijk een waste of time.

Schrijven (yes, eindelijk!)

Jaaa, we zijn toe aan het schrijven van het artikel! Ik begin met de titel, die heb ik meestal al duidelijk voor ogen. Als jij dat niet hebt, sla deze dan eerst gewoon over en begin met iets anders. De inleiding vind ik vaak moeilijk; meestal schrijf ik een klein stukje en maak ik hem later af. De body van de tekst schrijf ik in één keer door, inclusief tussenkopjes. Daarna ga ik door met de conclusie en maak ik de inleiding af. Voor jouw persoonlijk systeem is het super belangrijk dat je deze instelt op hoe jij makkelijk werkt. Je hoeft niet per se met de inleiding te beginnen als je die altijd lastig vindt: sla het gewoon over! In deze stap kun je jouw systeem echt optimaliseren en tijd winnen.

Final check

Op het einde loop ik mijn artikel nog een keer helemaal door. Ik vind het belangrijk dat de zinnen goed lopen, er geen typfouten instaan en dat het een goedlopend verhaal is. Heb ik alles gezegd wat ik wilde zeggen? Heeft de lezer zo alle nodige informatie?

Headerafbeelding

Wanneer ik de tekst helemaal af heb, maak ik er een headerafbeelding bij. Ik zorg ervoor dat image bij het artikel past en dat het een afbeelding is die ik ook op Pinterest kan doorplaatsen.

Het volledige systeem vind je hieronder! Gebruik dit als basis voor jouw eigen systeem, maar personaliseer het zeker. De ene werkt anders dan de ander; hoe mijn meest efficiënte proces verloopt, is niet voor iedereen het meest efficiënt. Door jouw systeem uit te schrijven, ontdek je waar de zwakke plekken liggen en kun je dit aanpassen. Zo win je makkelijk veel tijd. Vond je dit artikel handig? Neem eens een kijkje op mijn site hashtaglifegoals.nl voor meer tips en tricks over tijd besparen.

HET VOLLEDIGE SYSTEEM

  1. Research/inspiratie opdoen:
    1. Post plaatsen op Instagram
    2. Instagram Story plaatsen
    3. In DMs van Instagram kijken of daar nog nieuwe vragen zijn binnengekomen
    4. Eigen inspiratie bij doelgroep testen
  2. SEO onderzoek:
    1. Zoekwoord bepalen
    2. Zoekwoord door Google Keyword Planner halen. Let op:
      1. Hoe vaak wordt er op het zoekwoord gezocht?
      2. Hoe is de concurrentie?
      3. Wat zijn alternatieven waar beter op gezocht wordt?
  3. Doel van artikel bepalen (kunnen er meerdere zijn):
    1. Leerzaam/kennis overdragen
    2. Inschrijvingen newsletter verhogen
    3. Informatieve discussie starten
    4. Affiliate inkomsten verhogen
    5. Conversie naar betaald product/dienst
  4. Titel bepalen (let op: zoekwoord erin zetten)
  5. Inleiding begin maken (dikgedrukt)
  6. Body van de tekst schrijven
    1. Niet te lange alinea’s
    2. Tussenkopjes in koptekst 3
  7. Conclusie schrijven (dikgedrukt)
  8. Inleiding afmaken
  9. Final check artikel
    1. Lopen alle zinnen goed?
    2. Staan er nog typfouten in?
    3. Is het een lopend verhaal?
  10. Headerafbeelding maken