“Een sterke contentstrategie is de basis van je bedrijf. Zonder een doordachte strategie mis je klanten én kansen.” Zin om zelf je contentstrategie aan te pakken? Met dit stappenplan van copywriter en storyteller Hanna Struyvelt ligt je content voortaan in lijn met je doelen. 

1/ Bepaal je doel 

Een veelgemaakte fout onder ondernemers die hun teksten zelf schrijven: ze denken niet na over het doel van hun tekst. Mijn eerste tip: brainstorm eerst over je content én je CTA’s (call to actions, n.v.d.r.). Met een call to action roep je jouw doelgroep op om een gewenste actie uit te voeren. Die actie kan een duidelijk doel hebben, bijvoorbeeld een aankoop via je webshop. Toch hoeft een CTA niet altijd commercieel te zijn. Niet elke klant zit op het puntje van zijn of haar stoel om iets te kopen. Je CTA kan daarom eveneens verwijzen naar een blogpost waarin je meer over je ondernemersverhaal en zaak vertelt. Meestal heeft je bedrijf verschillende (potentiële) klanten die zich in andere fases van hun customer journey bevinden. Ga dus na welke content er nodig is in welke fase en koppel daar een doel aan vast.

2/ Definieer je doelgroep 

Het doel van je tekst bepaald? Check! De volgende stap gaat dieper in op je ideale klant. Hoe zou jij je ideale klant omschrijven? En waar bevindt die klant zich in zijn of haar customer journey? Zo heeft een klant die je pas leerde kennen volledig andere informatie nodig dan een doorgewinterde volger die op het punt staat om iets uit je aanbod te kopen. Die eerste klant zal meer behoefte hebben aan content waarin je jezelf en zaak voorstelt. Een trouwe volger heeft dan weer eerder nood aan reviews van vorige klanten vooraleer ze iets uit je aanbod koopt. Spreek je (potentiële) klant aan met je content door op de verschillende fases van hun customer journey te focussen.

“Je aanbod is pas duidelijk voor potentiële klanten als je inzet op kernboodschappen.”

– Hanna

3/ Communiceer met je merkstem 

Je merkstem bepaalt hoe je communiceert met je doelgroep en heeft dus een grote invloed op hoe je overkomt. Stel dat je als merk spontaan wil overkomen bij klanten, dan spreek je jouw doelgroep uiteraard beter niet aan met formele begroetingen zoals ‘geachte’. Zorg er ook voor dat je consequent communiceert. Dat is essentieel zodat je klant je manier van communiceren herkent én je zaak vertrouwt.  

4/ Zet je kernboodschappen in

Wat wil je dat een bezoeker of volger over jouw zaak weet en beseft, waardoor die klant kan worden bij jou? Welke woorden en boodschappen zijn belangrijk voor je en vormen de rode draad doorheen je teksten? Je aanbod is pas duidelijk voor potentiële klanten als je inzet op kernboodschappen. Met een kernboodschap onderscheid je jezelf van andere ondernemers en heb je een houvast voor teksten en communicatie over je zaak. Weet je niet wat je kernboodschappen zijn? Onderzoek bij jezelf wat je passie is en wat je ideale klant van jou moet horen, weten en beseffen voor hij of zij de klik kan maken om klant te worden bij jou. Goed om te weten: je kernboodschappen kan je via verschillende kanalen delen. Daarbij is het vooral belangrijk dat je de inhoud op verschillende manieren benadert, vanuit meerdere invalshoeken. Een van mijn kernboodschappen gaat bijvoorbeeld over de kracht van storytelling. In een Instagrampost heb ik het bijvoorbeeld over de voordelen van storytelling of deel ik via reels een tip over beeldend schrijven. Via mijn blog kan ik een case delen over een onderzoek naar storytelling. Door de verschillende benaderingen komt elk stuk voor op een ander kanaal, maar ook in een specifieke vorm en met andere inhoud. Wat de drie voorbeelden wel met elkaar gemeen hebben? Eén van mijn kernboodschappen, namelijk de kracht van storytelling. 

5/ Kies voor de juiste kanalen 

Ik vertelde het al in dit artikel voor Bossy, maar focus op de inhoud van je primaire kanalen zoals je blog en je nieuwsbrief. Op deze kanalen heb je controle, wat je niet kan zeggen van bijvoorbeeld Instagram of Facebook. De teksten op je website zijn volgens mij de belangrijkste pijler van je online zichtbaarheid. Een blog is bijvoorbeeld ideaal om kennis te delen en je expertstatus in de verf te zetten. Bovendien zorgt een blog er ook voor dat je website op regelmatige basis wordt geüpdatet. Google houdt van geüpdatete websites, wat je SEO (search engine optimization, n.v.d.r.) een boost kan geven. Mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief zijn je grootste fans en bewust op zoek naar meer connectie. Een nieuwsbrief kan je daarom perfect inschakelen om je persoonlijke verhaal te delen én dus te verbinden met je doelgroep. Uiteraard zijn sociale media belangrijk, maar niet prioritair. Een Instagram Story is bijvoorbeeld perfect om het reilen en zeilen van je bedrijf te tonen, maar zie het niet als je belangrijkste kanaal. 

Klaar om samen met Hanna je volledige merkstrategie op punt te stellen? Boek een gratis kennismakingsgesprek in via deze link

Beeld: Guillaume Decock