Had je ons twee weken geleden verteld dat dit de huidige situatie zou zijn, we hadden je bijna niet geloofd. En toch zitten we momenteel met z’n allen in quarantaine. Voor heel wat ondernemers breekt een onzekere periode aan en komt misschien zelfs wat angst om de hoek kijken. Wij vroegen onze experts om hun tips en steken je zo een hart onder de riem. 

De businesstip van Veronica:

“Neem de tijd om de initiële schok te incasseren en stel vervolgens een plan op. Kan business as usual voor jou niet doorgaan? Bekijk dan welke aanpassingen je kan doen aan je bestaande aanbod. Live gesprekken kunnen digitaal gebeuren. Webshops kunnen tijdelijk een deel van je verloren inkomsten ondervangen als je een winkel hebt. Absoluut geen idee wat je kan doen? Vraag het dan gewoon aan je klanten en volgers. Ongetwijfeld heb je heel wat skills, tools, diensten of stock waar je anderen mee kan helpen.”

De planningstip van Shelley:

“In deze situatie is het ontzettend belangrijk om niet bij de pakken te blijven zitten. Je initiële planning valt volledig in het water. Dat is vervelend, maar geen ramp. Maak juist goed gebruik van deze tijd. Stel jezelf vandaag nog een meetbaar weekdoel en start elke dag met de vraag: “Wat kan ik vandaag doen om een stapje dichter bij mijn doel te komen?” Zorg ervoor dat je een haarscherpe focus hebt op wat er écht toe doet op dit moment en stem daar je taken op af.”

De legal tip van Eveline:

“Tijd om contracten na te lezen en op zoek te gaan naar de overmachtsclausule. Overmacht veronderstelt twee cumulatieve toepassingsvoorwaarden: een gebeurtenis die de nakoming van de verbintenis onmogelijk maakt én die niet toe te rekenen is aan de schuldenaar. Wordt aan deze voorwaarden voldaan, dan kan de schuldenaar niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet leveren van goederen of het niet leveren van een welbepaalde dienst. Maar in zo’n overmachtsclausule kan je afwijken van de gewone definitie van overmacht. Bekijk ook aansprakelijkheidsclausules zodat vergoeding voor indirecte schade wordt uitgesloten. Die indirecte schade zou de komende periode immers serieus kunnen oplopen.”

“Zorg ervoor dat binnenkomende vragen niet onbeantwoord blijven. Communicatie is nu het sleutelwoord.” – Evelyn

De businesstip van Isabeau:

“Wat de huidige situatie voor jou ook brengt, je staat er niet alleen voor. Massaal cadeaubonnen kopen en elkaars webshop plunderen: geweldig en doe het vooral als het kan. Maar weet ook dat dit in financieel uitdagende tijden niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Een simpele like of share van een post op social media of een bemoedigend berichtje in iemands mailbox: op dagen als vandaag maken kleine acties meer dan ooit een wereld van verschil.”

De marketingtip van Evelyn:

“Het coronavirus zet ondernemers aan om hun zaak opnieuw uit te vinden. Zo maken fysieke winkeleigenaars de overstap naar online en focussen horecazaken op takeaway. Het allerbelangrijkste is echter om te blijven communiceren. Geef het publiek inzicht in jouw struggles, zonder daarbij steen en been te klagen. Laat hen weten welke oplossingen je aanbiedt om hen in deze tijden te blijven helpen. Zorg ervoor dat binnenkomende vragen niet onbeantwoord blijven. Communicatie is nu het sleutelwoord. Je klanten zullen je dankbaar zijn.”

De health tip van Sandra:

“Dat stress de HPA-as in je lichaam activeert, kon je hier al lezen. Een lange stressvolle periode zoals nu, kan bijgevolg je immuunsysteem belasten. Door te ontspannen, schakel je de HPA-as uit en gaat je lichaam in herstelmodus. Lees een boek, ga rustig wandelen en leg je smartphone even weg. Ook buikademhaling en meditatie kunnen je helpen om uit die stressmodus te gaan. Twee minuten mediteren is al voldoende. Download bijvoorbeeld de gratis app Insight Timer en probeer eens een korte, Nederlandstalige bodyscan.”

De businesstip van Dorien: 

“Ik las hier en daar al dat we plots meer tijd hebben nu we collectief in quarantaine zitten. Misschien moet je hier ook om lachen, en heb je net als ik een hele waslijst af te werken omdat je deadline je deadline blijft. Klein detail: je beschikt over een paar helpende handjes (lees: kinderen) die je meer afleiden dan wat dan ook. Mijn advies? Leg de lat niet te hoog. Probeer niet om je aanbod te digitaliseren terwijl je een nieuw product lanceert én je persoonlijke crèche of school runt. Met andere woorden: doe wat je kan, maar hou het realistisch. Met de geweldige tips van de experts hierboven, kom je vast al een heel eind.”

Welke tips heb jij voor collega-ondernemers? Laat het ons weten via Instagram.

Beeld: youssef naddam via Unsplash