De laatste weken van het jaar gaan vaak gepaard met reflectie. Neem jij je voor om volgend jaar meer op het podium te staan? Dan helpen deze zeven inzichten van sprekerscoach Stefanie Van Moen je om twijfels en spreekangst te doen verdwijnen.

1/ Schrijf je doelen neer

Betrap je jezelf er wel eens op dat je nog maar eens denkt: ‘Ik wil ooit voor een publiek spreken’? Ga over tot actie! Noteer élk idee op een blad papier. Geef elk idee waarover je eens een lezing wil geven een kans, of het nu grappig of onnozel lijkt. Na die brainstormsessie neem je enkele dagen afstand van je ideeën. Daarna maak je de spreekdoelen die blijven hangen concreet zodat je er acties kan aankoppelen. 

2/ Vind het podium van je dromen

Zijn je doelen helder? Zoek dan welk podium je gaat bemannen (of beter: bevrouwen). Doe je research en achterhaal welke events interessant zijn voor je onderneming. Spreken op een event is een springplank voor andere zakelijke doelen. Bedenk daarom wat je kan weggeven. Is dat (een korting op) een product zoals je boek of een dienst? Plant een zaadje dat vroeg of laat tot klanten kunnen uitbloeien. 
maak eventueel met jezelf de afspraak om op bepaalde events niet je volledige prijs te vragen wanneer je gaat spreken. Zeker als je weet dat je op dat event potentiële klanten zal vinden. Dit resulteert haast altijd in een win-winsituatie. 

3/ Som de voordelen op

Wat kan het voor je zaak betekenen om aan het woord te komen? Naast netwerken win je dankzij een presentatie aan credibiliteit. Stel dat er foto’s van jou als spreker zijn: die beelden zijn dankbaar materiaal om je expertise en professionaliteit in de verf te zetten. Daarnaast geeft spreken niet alleen je carrière maar ook je zelfvertrouwen een boost. Wedden dat je de volgende keer minder zal twijfelen wanneer je op het podium wordt gevraagd?

“Tip: oefen de inhoud op het onzichtbare podium: wanneer je met collega’s of vrienden over het onderwerp praat.”

– Stefanie

4/ Bepaal je onderwerp

Praat over iets waar je hart sneller gaat van slaan. Heb je geen passie voor het onderwerp van de presentatie? Dan haken luisteraars af. Passie, kennis en doel zijn musthaves om met impact te spreken. Met welk onderwerp wil je mensen inspireren? Tip: oefen de inhoud op het onzichtbare podium: wanneer je met collega’s of vrienden over het onderwerp praat. Vraag hen achteraf naar feedback. Deze oefening is een waardevolle voorbereiding op het échte werk.

5/ Watch and learn

Plan een vrije namiddag in en verdiep je in TED-talks. Hoe benaderen sprekers van een TED-talks het topic? Laat je niet ontmoedigen door hun finesse en weet dat die sprekers uren coaching achter de rug hebben. Focus je eerder op hun technieken om de aandacht van het publiek vast te nemen en te houden. Wat mij opvalt tijdens zo’n talks? Ze bevatten een goede titel. Pik daarom een titel uit die krachtig en triggerend is en waardoor je meer wil weten over het onderwerp. Titels met ‘How to’ of een opsomming werken altijd goed. 

6/ Bereid je mentaal voor

Kom het podium op met een intentie. Zeker wanneer je voelt dat bepaalde gedachten je durven te saboteren. Een klassiek voorbeeld van sabotagegedachten is: ‘Wie ben ik om over dit onderwerp te spreken?’. Daag je brein daarom uit met betere vragen zoals: ‘Met welk gevoel wil ik dat de luisteraars naar huis gaan?’ Start je keynote met je persoonlijke intentie om de kans op klamme handen, een droge mond en zwaar bonzend hart te vermijden.

7/ Trek de aandacht naar je verhaal

Opnieuw haal ik de TED-talks aan als voorbeeld. Ik haal er veel inspiratie uit zoals je merkt. (lacht) In het begin van een TED-talk beginnen de sprekers niet met een droge powerpoint en introductie. Ze zullen ook niet schaamteloos hun presentatie aflezen. Uiteraard zijn slides belangrijk maar niet wanneer ze de aandacht afleiden. Deel daarom niet alles op een slide. Anders denken luisteraars – absoluut onterecht – dat jij niets interessants te vertellen hebt. Wat je wél best doet: iets grappigs, onverwachts of boeiends over jezelf vertellen en het vertrouwen van het publiek veroveren. Zoek op een authentieke manier verbinding met je luisteraars door in te spelen op emotie. 

Meer Stefanie? Volg haar via Instagram of Linkedin. In Bossy’s Let It Go Issue leert Stefanie je los te laten op het podium.

Beeld: JDI ondernemers voor groei